Een rijdende trein, een trein die op tijd remt of deuren die voor je open gaan; het is de normaalste zaak van de wereld. Deze en nog vele andere voorbeelden zijn mogelijk dankzij slimme technische oplossingen. Oplossingen die door onze technici worden bedacht én uitgevoerd. Maar wat vandaag de dag innovatief is, is over een paar jaar alweer verouderd. Want techniek bij NS staat nooit stil. Met welke technische innovaties NS nu onder andere bezig is? We vroegen het aan Sander van den Berg, techniek trainee bij NS.
De nieuwe software signaleert conflicten in de planning op sectieniveau. Een sprinter die achter een sneltrein zit, een overlapping in de spoorbezetting, of veel erger, twee treinen die op elkaar inrijden. ‘De planners moeten erop kunnen vertrouwen dat de planning en testen van hoge kwaliteit zijn. Want wat als de software zegt dat een planning kan, maar het in de praktijk niet past? Dat willen we absoluut voorkomen.’ Het IB2-project biedt ondersteuning aan het planningsprogramma Donna. ‘Dat is een monoliet met duizenden regels code. Wij ontwikkelen een volledig losse module met het containerplatform Openshift, waardoor we heel wendbaar zijn en elk moment kunnen updaten.’
Testen van remsysteem ,,Op dit moment ben werkzaam op de engineering afdeling en ben ik betrokken bij een project waar we het herontwerp van een remsysteem testen”, vertelt Sander. ,,Dat testen gebeurt op een bijzondere manier. 3 maanden lang rijdt er een trein over het spoor met verschillende beladingscondities, waarmee remproeven worden uitgevoerd. Niet met echte reizigers, maar met grindzakken om een overvolle trein na te bootsen."
“Stel, het is Koningsdag en op het hoogtepunt van het feest zitten de treinen vol met feestgangers. Dat vraagt veel van onze treinen. Ze moeten daar op voorbereid zijn. Wij testen nu het remsysteem als de trein overvol zit. Tijdens de test laden we steeds meer grindzakken in de trein." Voor zo’n testperiode moet er heel veel geregeld en afgestemd worden. ,,Dan merk je hoe groot NS eigenlijk is. Wel leuk om te zien dat er veel interesse in het project is. Machinisten, storingsmonteurs en anderen stellen vaak vragen over wat er met de trein met grindzakken gebeurd."
"Voor zo’n testperiode moet er heel veel geregeld en afgestemd worden. Dan merk je hoe groot NS eigenlijk is!"
Voor Sander is het remproject één van zijn leukste projecten tot nu toe. ,,De combinatie tussen mensenwerk en techniek maakt het uitdagend”, aldus Sander. Ook zijn collega’s zorgen ervoor dat hij het naar zijn zin heeft. “In het begin, moet ik toegeven, vond ik het best wel spannend als trainee. Ik kwam toch te werken met een aantal senior engineers, terwijl ik pas net was afgestudeerd. Technische mensen zijn echter hele nuchtere mensen. Coördinerende of faciliterende taken hebben in dit geval geen hiërarchie boven de specialist. Ik zit verschillende vergaderingen voor, maar het heeft nooit raar of vervelend gevoeld. De klik is er en ik voelde me snel thuis op de afdeling."
,,Als trainee start je bovendien samen met een aantal andere trainees uit verschillende disciplines. Samen met hen doe je persoonlijke leiderschapscursussen, waarbij je een sterke band opbouwt. Je deelt hele persoonlijke zaken en krijgt echt een kijkje in elkaars belevingswereld. Sommige collega trainees ken ik voor mijn gevoel beter dan directe vrienden." Daarnaast voelt Sander zich welkom bij NS: ,,Iedereen bij NS gunt je de kans op persoonlijke ontwikkeling."
Het IB2-team kan snel schakelen voor oplossingen dankzij een goede samenwerking: ‘Het is echt mijn tweede familie, we kunnen bij elkaar terecht en iedereen helpt elkaar. Als een van ons een leuke nieuwe techniek heeft geleerd, dan delen we dat. Daardoor begrijp je elkaar en werk je echt als team aan de applicatie.’ De eerste reacties van de planners waren enorm positief: ‘De conflictsignalering deed het té goed, konden ze dat wel vertrouwen? Dat was een leuke boost voor het team, om te horen dat je het beter doet dan verwacht.’
"Over 5 jaar zie ik mijzelf wel in een managementfunctie, maar waar ik nog wel op de inhoud zit. Het is in ieder geval een functie waarbij ik toch weer die combinatie tussen mensenwerk en techniek heb. Nu wil ik in ieder geval nog meer over het bedrijf leren en aan projecten werken waarbij ik met meerdere afdelingen kan samenwerken. NS helpt mij hier wel bij. Zo krijg ik naast de vakmodules binnen techniek ook modules over andere disciplines. Leuk om je daar ook in te kunnen verdiepen!"
Benieuwd naar onze technische vacatures? Neem hier eens een kijkje.
“Het leek wel Sinterklaas met het uitpakken van het gereedschap.” De afgelopen periode ontvingen eerstejaarsstudenten van de NS TechniekFabriek een accuboormachine van Milwaukee en een rugzak vol gereedschap. Een mooie eerste beloning voor de inzet van deze studenten tijdens hun mbo-2 opleiding tot Monteur service en onderhoud (SOT2). De NS-opleiding die studenten voorbereidt op het werken als monteur TreinTechniek.
Geertje
Hoe is het om te werken als monteur bij NS? Kan je uit de voeten met een rol duct tape en een bus WD-40 of is het wat ingewikkelder? In deze aflevering inspecteren we een trein met Geertje.
Rolinka
Rolinka Otten werkt al 24 jaar bij NS en adviseert tegenwoordig over het onderhoud van stations in Noordoost-Nederland, waaronder Groningen, Friesland en Drenthe. Ze kwam binnen via een stage tijdens haar laatste jaar mbo-bouwkunde en heeft sindsdien altijd in onderhoud gewerkt. “Vanuit die stage kreeg ik de aanbieding om nog een jaartje mee te lopen, onder het mom van ‘staat leuk op je CV.’ Maar ik zit er nog steeds!”
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.