De afdeling RTSO (Reisinformatie en IT Service Organisatie) verzorgt alle comfort-IT die je tegenkomt op de trein. Van een geautomatiseerde welkomstboodschap in de nieuwste sprinter tot de grote LED-panelen met de bestemming van de trein aan de buitenkant, en uiteraard een belangrijke levensbehoefte: gratis wifi. Al die niet-operationele functies worden aangestuurd door het softwarepakket OBIS. “OBIS stuurt alles aan. Speakers, schermen en de sensoren van de trein”, vertelt één van de testers van het team. “Dat is best een uitdaging voor een tester: je hebt veel domeinkennis nodig, maar kan ook lekker elektrotechnisch sleutelen.”
“Een trein bevat talloze sensoren. Die leveren allemaal data op die we kunnen gebruiken om de reiziger te ontzorgen.” Denk daarbij aan sensoren die het klimaat en de drukte in de trein kunnen bepalen, maar ook GPS sensoren die de positie en rijrichting van een trein aangeven. “OBIS verzorgt de distributie van alle data die uitgewisseld wordt tussen een treinstel en de zogenaamde ‘wal’. Komt de trein bijna aan? Dan zorgt OBIS ervoor dat de reiziger het spoor, de tijd, de overstapmogelijkheden en de aankomsttijd te zien krijgt.”
Al die waardes moeten natuurlijk wel kloppen met de werkelijkheid. En dat kan best complex zijn. “Alle diensten worden geleverd op verschillende treintypen. Dubbeldekkers, intercity's, sprinters, op nagenoeg alle treinen draait een versie van OBIS. En natuurlijk is daar niet één leverancier bij betrokken, maar een paar handenvol.” Geen dag en opdracht is daarom hetzelfde als tester bij de afdeling RTSO van NS. “Maar daar houd ik van”, vertelt de tester stralend. “Aan zo’n project in testautomatisering was ik écht toe. Een project waar veel domeinkennis vereist is, maar ook elektrotechnisch gesleuteld kan worden, met de software hierin ‘embedded’. Ik vind dat heerlijk, iets meer werken met kabels dan met cases.”
Wat begon als een idee werd al snel een groot succes: "We hebben minder bevindingen én kunnen veel sneller releasen. Dat vind ik het mooie aan de impact die je hebt als tester: het moment dat je je realiseert dat het idee dat je hebt ook écht werkt. Dat je een werkende test creëert die daadwerkelijk het team informeert, waar mensen iets aan hebben. Zo wordt het reisinformatie product steeds verder en sneller verbeterd!"
De impact die je maakt is groot. Je ziet de resultaten direct terug op alle treinen die door heel Nederland rijden. “Daarom is testen zo essentieel. Wij testen de systeemintegratie van de verschillende OBIS componenten in verschillende condities. Eerst gaat een potentiële release-kandidaat naar de test muur. Op deze muur is een set hardware geschroefd die in één type trein zit. Zonder een echte trein erbij te betrekken kunnen we al in een vroeg stadium bugs of defects opmerken. Vervolgens testen we in een statische trein: een echte trein, met werkende software, maar zonder een machinist. Zo kunnen we de ritten goed simuleren in een ideale productie-like omgeving. Werkt alles? Dan kunnen we door naar de laatste fase: een rijdende trein.”
“Voor mij was het laatst zover: mijn test-ontgroening in een echte rijdende trein. Samen met een collega moest ik een nieuwe OBIS-versie op de nieuwe Sprinter testen. Een echte trein, met een echte machinist, volgens een stukje actuele dienstregeling. Dat was best spannend! Gelukkig verliep de test voorspoedig. We konden al snel verschillende scenario’s afstrepen. Station naderen met overstap, zonder overstap, een vertraagde trein, een verstoringsbericht: ze kwamen allemaal langs. Die variatie van verschillende omgevingen en scenario’s maakt het werk zo uitdagend. Een echte rijdende trein is best een leuk kantoor, al snap ik heel goed waarom we eerst met de testmuur werken. Een alarmknop kan ik wat makkelijker testen in het testlab dan in een echte trein!”
Freek
“Komend weekend ga ik naar een feestje en dan pak ik weer een OV-fiets. Dat is natuurlijk supergaaf als ik eraan gewerkt heb.” Freek Claessen is projectmanager bij NS-stations services. Hij werkt dagelijks aan de OV-fiets, OV-Ebike, de (onbemande) fietsenstallingen, toiletten en bagagekluizen.
Vandaag viert Ismail Amghar het Offerfeest. Ismail, Product Owner vertelt: “jaarlijks mag ik bij NS drie christelijke feestdagen omruilen voor drie niet-christelijke feestdagen. Dankzij deze regeling kan ik tijdens het Offerfeest gewoon vrij zijn en bijvoorbeeld met kerst werken. Ik vind dit echt een geweldige regeling, omdat ik zo elk jaar tijdens islamitische feesten zoals het Suikerfeest en het Offerfeest zonder problemen vrij kan nemen.”
Ala
Ik werk als Robotic Process Automation Developer. Dat houdt in dat ik bedrijfsprocessen automatiseer voor collega’s die repeterend werk doen. Een bot kan een hoop handmatig werk overnemen, zoals een tool die de kosten van een vervangend vervoersbewijs teruggeeft wanneer reizigers hun ov-kaart zijn vergeten mee te nemen.
Voor een goede werking van deze website worden cookies gebruikt. Cookies zijn kleine (tijdelijke) tekstbestanden die door je browser worden opgeslagen. Zo maken we gebruik van functionele cookies om je instellingen te onthouden en van analytische cookies om het gebruik van de website anoniem te analyseren en te verbeteren.