De afdeling RTSO (Reisinformatie en IT Service Organisatie) verzorgt alle comfort-IT die je tegenkomt op de trein. Van een geautomatiseerde welkomstboodschap in de nieuwste sprinter tot de grote LED-panelen met de bestemming van de trein aan de buitenkant, en uiteraard een belangrijke levensbehoefte: gratis wifi. Al die niet-operationele functies worden aangestuurd door het softwarepakket OBIS. “OBIS stuurt alles aan. Speakers, schermen en de sensoren van de trein”, vertelt één van de testers van het team. “Dat is best een uitdaging voor een tester: je hebt veel domeinkennis nodig, maar kan ook lekker elektrotechnisch sleutelen.”
“Een trein bevat talloze sensoren. Die leveren allemaal data op die we kunnen gebruiken om de reiziger te ontzorgen.” Denk daarbij aan sensoren die het klimaat en de drukte in de trein kunnen bepalen, maar ook GPS sensoren die de positie en rijrichting van een trein aangeven. “OBIS verzorgt de distributie van alle data die uitgewisseld wordt tussen een treinstel en de zogenaamde ‘wal’. Komt de trein bijna aan? Dan zorgt OBIS ervoor dat de reiziger het spoor, de tijd, de overstapmogelijkheden en de aankomsttijd te zien krijgt.”
Al die waardes moeten natuurlijk wel kloppen met de werkelijkheid. En dat kan best complex zijn. “Alle diensten worden geleverd op verschillende treintypen. Dubbeldekkers, intercity's, sprinters, op nagenoeg alle treinen draait een versie van OBIS. En natuurlijk is daar niet één leverancier bij betrokken, maar een paar handenvol.” Geen dag en opdracht is daarom hetzelfde als tester bij de afdeling RTSO van NS. “Maar daar houd ik van”, vertelt de tester stralend. “Aan zo’n project in testautomatisering was ik écht toe. Een project waar veel domeinkennis vereist is, maar ook elektrotechnisch gesleuteld kan worden, met de software hierin ‘embedded’. Ik vind dat heerlijk, iets meer werken met kabels dan met cases.”
Wat begon als een idee werd al snel een groot succes: "We hebben minder bevindingen én kunnen veel sneller releasen. Dat vind ik het mooie aan de impact die je hebt als tester: het moment dat je je realiseert dat het idee dat je hebt ook écht werkt. Dat je een werkende test creëert die daadwerkelijk het team informeert, waar mensen iets aan hebben. Zo wordt het reisinformatie product steeds verder en sneller verbeterd!"
De impact die je maakt is groot. Je ziet de resultaten direct terug op alle treinen die door heel Nederland rijden. “Daarom is testen zo essentieel. Wij testen de systeemintegratie van de verschillende OBIS componenten in verschillende condities. Eerst gaat een potentiële release-kandidaat naar de test muur. Op deze muur is een set hardware geschroefd die in één type trein zit. Zonder een echte trein erbij te betrekken kunnen we al in een vroeg stadium bugs of defects opmerken. Vervolgens testen we in een statische trein: een echte trein, met werkende software, maar zonder een machinist. Zo kunnen we de ritten goed simuleren in een ideale productie-like omgeving. Werkt alles? Dan kunnen we door naar de laatste fase: een rijdende trein.”
“Voor mij was het laatst zover: mijn test-ontgroening in een echte rijdende trein. Samen met een collega moest ik een nieuwe OBIS-versie op de nieuwe Sprinter testen. Een echte trein, met een echte machinist, volgens een stukje actuele dienstregeling. Dat was best spannend! Gelukkig verliep de test voorspoedig. We konden al snel verschillende scenario’s afstrepen. Station naderen met overstap, zonder overstap, een vertraagde trein, een verstoringsbericht: ze kwamen allemaal langs. Die variatie van verschillende omgevingen en scenario’s maakt het werk zo uitdagend. Een echte rijdende trein is best een leuk kantoor, al snap ik heel goed waarom we eerst met de testmuur werken. Een alarmknop kan ik wat makkelijker testen in het testlab dan in een echte trein!”
Cindy
Hoe is het om te werken als developer bij NS? Zijn het eenzame nerds in een kelder of is dit beroep toch socialer dan je eerst zou denken? In deze aflevering duiken we achter de computer met Cindy.
Inge
Inge Mugge is Product Owner bij NS. Hier werkt ze al 5 jaar aan verschillende apps voor NS: denk aan de Ticketer app en de Wissel app. “Ik vind het echt heel gaaf wat wij doen. Je moet dingen kunnen versnellen, verbeteren of makkelijker maken” vertelt Inge. Samen met haar team zet Inge ontzettend toffe projecten neer. Dit is dan ook de reden dat ze samen met 5 andere teams de NS Digital Award 2023 heeft gewonnen voor de Wissel app!
Colin
Colin (30) werkt als Android Developer aan de NS app. Hij vertelt: “Ik werk aan het domein kaartjes verkoop binnen de app, zodat reizigers eenvoudig een treinkaartje kunnen kopen.” Drie jaar geleden maakte hij de overstap van een zorgverzekeraar naar NS. En dat pakte voor hem goed uit. “Ik dacht dat ik al veel wist, maar bij NS dacht ik: I need to step my game up.”
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.