“Nieuwe uitdagingen zoeken en altijd blijven leren zit gewoon in mij.” Anass Rizki is Kernteam Specialist van het NS onderhoudsbedrijf in Leidschendam. In deze functie spoort hij complexe storingen op binnen de treinen van NS. Hij richt zich voornamelijk op de sprinters van het type SLT. Anass heeft na zijn opleiding tot monteur aan de NS TechniekFabriek in Amsterdam diverse stappen gezet om naar zijn huidige functie door te groeien: “Na mijn opleiding aan de TechniekFabriek ben ik doorgegaan met een mbo niveau 3 opleiding. Niet lang na het behalen van mijn diploma ben ik begonnen met een niveau 4 opleiding. Momenteel zit ik in de laatste fase van deze opleiding. Als ik ook deze opleiding heb afgerond kan ik helemaal zelfstandig aan de slag.”
Opleiding
Anass is na de middelbare school begonnen met de opleiding Autotechniek: “Ik heb altijd iets met techniek gehad. Dat heb ik overgenomen van mijn vader die ook veel bezig is geweest met techniek. Ik vond de opleiding Autotechniek leuk, maar toen ik klaar was wist ik niet precies wat ik wilde gaan doen. Via een vriend die werkzaam is bij NS ben ik voor het eerst in aanraking gekomen met NS en de TechniekFabriek. Via hem kreeg ik veel mooie verhalen te horen. Bovendien sprak het mij enorm aan dat er zoveel techniek aanwezig is in alle treinen. Denk daarbij aan elektrische, pneumatische en mechanische installaties. Dat vond ik erg interessant.”
Uiteindelijk heeft Anass zich aangemeld voor de TechniekFabriek: “De opleiding tot monteur aan de TechniekFabriek duurt twee jaar. In het eerste jaar leer je voornamelijk de theorie met tussendoor vier stageperiodes van twee weken. Het tweede jaar is juist omgekeerd. Dan heb je voornamelijk stages en heb je vier keer twee weken theorie. Tijdens de stageperiodes ga je naar verschillende bedrijfsonderdelen van NS. Zo ga je bijvoorbeeld naar een onderhoudsbedrijf, een servicebedrijf en naar treinmodernisering in Haarlem. Op die manier ervaar je wat er allemaal mogelijk is binnen NS als monteur. Het is fijn om te weten wat de verschillende opties zijn na het afronden van je opleiding.”
Extra uitdagingen
Anass is na zijn opleiding aan de TechniekFabriek aan de slag gegaan als junior storingsmonteur bij het NS servicebedrijf Binckhorst. Al snel ging hij op zoek naar extra uitdagingen: “Ik wilde graag mijn mbo niveau 3 gaan halen zodat ik storingsmonteur kon worden. Vanuit NS kreeg ik de kans om verder te leren, maar de opleiding was tijdelijk vol. In de tijd dat ik op de wachtlijst stond, ben ik andere uitdagingen gaan zoeken. Zo ben ik bijvoorbeeld veiligheidsambassadeur geworden binnen onze werkplaats om de veiligheid op de werkvloer te waarborgen. Ook ben ik in de roostercommissie gestapt met als doel de onregelmatige diensten eerlijk te verdelen onder de monteurs. Die neventaken naast mijn baan als monteur waren erg leuk en leerzaam. Tijdens mijn mbo-niveau 3 opleiding ben ik deze taken blijven uitvoeren. Na het afronden van de opleiding ben ik daadwerkelijk storingsmonteur geworden.”
Nog een stap verder
Voor Anass was storingsmonteur nog niet het eindstation: “Ik kwam als storingsmonteur in aanraking met de specialisten. Het uitlezen en analyseren van storingen, wat specialisten veel doen, vond ik erg interessant. Toen er een vacature vrijkwam ben ik daarom gaan solliciteren. De juiste ervaring had ik niet en ook de juiste opleiding had ik nog niet gevolgd, maar ik was wel gemotiveerd. Van NS heb ik toen de kans gekregen om mezelf te gaan bewijzen op de niveau 4 opleiding. Dat je zo’n kans krijgt als je echt graag wilt, is fantastisch.” Ook hoe NS omgaat met de opleiding waardeert Anass heel erg: “Op dagen dat ik naar het ROC moet, krijg ik bijvoorbeeld gewoon uitbetaald. Ook krijg ik dan vrijstelling van de nachtdiensten, zodat ik mij goed kan voorbereiden.”
Inmiddels zit Anass in de laatste fase van zijn opleiding: “Ik loop nu mee met twee ervaren specialisten in Leidschendam en ik ga het hele land door om storingen te verhelpen. Het vak leren van mensen met zoveel ervaring is enorm waardevol. In februari hoop ik mijn opleiding af te ronden en dan mag ik zelfstandig aan de slag als specialist.” En dan is het qua doorgroeien wel even mooi geweest voor Anass: “Als specialist krijg je elke dag weer te maken met andere storingen en uitdagingen. Je gaat een trein pas echt goed leren kennen na een aantal jaar. Voorlopig heb ik dus nog genoeg te leren.”
Zelf ontdekken wat er allemaal mogelijk is op het gebied van techniek binnen NS? Klik dan hier.
Anna Taalman
Bij de meldkamer is geen dag hetzelfde. Anna Taalman helpt reizigers én collega’s bij ingewikkelde situaties. “Ik kan dit werk nog jaren doen. En als ik wil doorgroeien? Dan wordt dat zelfs bij NS gestimuleerd.” Wil jij weten hoe het is om op de meldkamer te werken? Met wat voor situaties Anna te maken krijgt? En hoe haar dit bevalt? Anna vertelt het je.
Joost
Hoe is het om na de mbo-opleiding tot machinist te beginnen bij NS? Bekijk de video. Collega Joost vertelt je er alles over.
“Het leek wel Sinterklaas met het uitpakken van het gereedschap.” De afgelopen periode ontvingen eerstejaarsstudenten van de NS TechniekFabriek een accuboormachine van Milwaukee en een rugzak vol gereedschap. Een mooie eerste beloning voor de inzet van deze studenten tijdens hun mbo-2 opleiding tot Monteur service en onderhoud (SOT2). De NS-opleiding die studenten voorbereidt op het werken als monteur TreinTechniek.
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.