Een inclusieve reis- en werkomgeving voor iedereen, dat is waar Bas Hogendorf zich samen met Trainbow dagelijks voor inzet. Naast zijn baan als senior accountmanager bij ComIT (Commercie en IT) is Bas voorzitter van Trainbow. Dit is het LHBTIQ+ netwerk van NS en ProRail. De missie van Trainbow is duidelijk: een NS waar iedereen zich thuis kan voelen, zonder uitzondering.
Deze week wordt de Utrechtse Canal Pride weer gevierd, op zaterdag varen 50 NS’ers samen met ProRail collega’s mee op een boot. NS hoopt op deze manier samen met Trainbow nog meer aandacht voor inclusie te vragen.
Missie
De missie van de Trainbow is erg breed. Bas legt uit: “in principe adviseren we NS gevraagd en ongevraagd op het gebied van diversiteit met als focus LHBTIQ+. Daarnaast organiseren wij borrels, samenwerkingen en workshops. Dit doen wij allemaal met het doel om meer begrip en acceptatie te creëren binnen alle lagen van NS.
“Het belangrijkste vind ik dat iedereen zich thuis kan voelen op zijn of haar werk. Daarnaast geloven wij erin dat diverse en inclusieve teams bewezen effectiever zijn in het oplossen van problemen.”
Trainbow binnen NS
Om de inclusiviteit te bevorderen organiseert Trainbow veel evenementen, Bas vertelt: “Trainbow is er niet alleen voor de gezelligheid en de leuke feesten. Al zijn die beslist ook belangrijk. We doen ook aan evenementen mee, bijvoorbeeld dus de Canal Pride in Utrecht op 3 juni. Daarnaast functioneren we ook als klankbord voor de organisatie als het gaat om beleid dat de LHBTIQ+-groep raakt. Ook adviseren we LHBTIQ+-collega's die ons benaderen met individuele vragen. Bijvoorbeeld wanneer ze zich niet thuis voelen op de werkplek. Ook helpen we ze op weg of verwijzen ze door naar het juiste plek als ze vragen hebben over de combinatie werk en in transitie gaan.”
“Kortgeleden hebben we de Trainbow Awards uitgereikt. We zetten een afdeling en collega in het zonnetje die dat jaar iets hebben betekend op het gebied van LHBTIQ+ voor NS. Dit jaar was een van de winnaars het team van ComIT. Dit team heeft zowel intern als aan de buitenwereld laten zien trots te zijn op het mooie en diverse NS. Zo werden tijdens de vorige Prides in Amsterdam en Utrecht bij het opvragen van een reisadvies de regenboogkleuren zichtbaar in de app. Deze kleine aanpassing zorgde voor veel positieve reacties binnen en buiten NS.”
Samenwerking
Trainbow kan het natuurlijk niet alleen. Bas legt uit: “Naast dat de Trainbow NS een samenwerking heeft met Trainbow ProRail, hebben we ook contact met netwerkorganisaties van andere bedrijven zoals: VodafoneZiggo, Accenture, KLM, overheidsinstellingen en de Politie. Met deze organisaties komen we bij elkaar, wisselen ideeën uit en bespreken punten waar we allemaal tegen aanlopen en delen oplossingen.”
Ook binnen NS is er draagvlak: “Je merkt dat het bedrijf ook echt maatschappelijk verantwoordelijk bezig is. Dit is ook een van de redenen waarom ik hier ben komen werken. Ik wist dat NS diversiteit en inclusie belangrijk vindt, dit kwam ook duidelijk in de vacatureteksten naar boven en dat sprak mij natuurlijk direct aan.”
Leden
Trainbow kan nooit bestaan zonder de leden. Bas vertelt: “We hebben tussen de 200 en 250 nieuwsbrieflezers, die zou je kunnen zien als leden. Verder hebben wij ook heel veel actieve leden. Deze actieve leden helpen Trainbow als vrijwilliger en leveren daar een stukje vrije tijd voor in. Het leuke is dat je dit altijd samen doet.
“We proberen met de andere bestuursleden alles zo effectief mogelijk te organiseren. Dit doen we graag met onze actieve leden, maar daarnaast proberen we ook samen te werken met andere organisaties. Een voorbeeld van zo’n samenwerking is de komende Canal Pride in Utrecht. Zo delen vijftig NS’ers de boot met vijftig collega’s van ProRail.”
Trots
Bas is trots op NS en Trainbow: “NS vindt diversiteit en inclusiviteit op de werkvloer belangrijk, zo is er recent transitieverlof in de CAO opgenomen. Dit betekent dat alle NS-medewerkers die in transitie gaan in een periode van 10 jaar, 24 weken volledig betaald verlof krijgen.
Wil je meer lezen over diversiteit en inclusie binnen NS, klik dan hier!
Anna Taalman
Bij de meldkamer is geen dag hetzelfde. Anna Taalman helpt reizigers én collega’s bij ingewikkelde situaties. “Ik kan dit werk nog jaren doen. En als ik wil doorgroeien? Dan wordt dat zelfs bij NS gestimuleerd.” Wil jij weten hoe het is om op de meldkamer te werken? Met wat voor situaties Anna te maken krijgt? En hoe haar dit bevalt? Anna vertelt het je.
Joost
Hoe is het om na de mbo-opleiding tot machinist te beginnen bij NS? Bekijk de video. Collega Joost vertelt je er alles over.
Rob Richelle
Rob Richelle is sinds april Hoofd Operations - Service en Performance bij NS International: “Dit betekent dat ik verantwoordelijk ben voor de uitvoering van onze internationale treindienst. Dit gaat over alle treinen die van en naar het buitenland rijden, inclusief de collega’s die meegaan naar het buitenland. Zo is er in ieder land om ons heen ook een hoofd operations waar ik nauw mee samenwerk. Echt superleuk, ik heb veel contact met mijn Belgische, Franse, Britse, Oostenrijkse, Zwitserse en Duitse collega's.”
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.