Hoe zorgen we ervoor dat de treinen schoner worden? Dat kan een vraag zijn die een afdeling mij stelt. Ik ga dan op zoek naar start-ups en scale-ups die vernieuwende oplossingen kunnen bieden. Als zo’n samenwerking goed uitpakt vind ik dat fantastisch. Als Innovatieadviseur kijk ik naar twee zaken: hoe kunnen we problemen die er nu zijn binnen NS oplossen en hoe spelen we zo goed mogelijk in op de toekomst. Dat tweede gaat bijvoorbeeld over of we virtual reality kunnen inzetten bij het scholen van machinisten of hoe we omgaan met 5G. Het leuke aan mijn baan is dat het voelt als pionieren. Mijn functie is best nieuw en dus nog niet volledig afgekaderd. Dat geeft mij de ruimte en de drive om uit te zoeken hoe ik het meest kan bijdragen.
Ik werk in een team met strategen en collega’s die zich richten op innovatie, zoals ik. We houden ons bezig met grote vraagstukken, zoals bijvoorbeeld hoe we als NS het beste omgaan met het ouder worden van de samenleving. Dan nodigen we een groep ouderen uit om hun mening over reizen met de trein te horen. Naast het contact met collega’s ben ik ook veel aan het netwerken. Ik richt me op het verbinden van start-ups en scale-ups met NS om samen nog meer kennis en oplossingen te krijgen. Ik ben vaak op pad om een start-up te bezoeken. Ik wil echt snappen wat er bij zo’n bedrijf gebeurt en wat zij ons kunnen bieden. Mijn baan is sociaal, maar ik ben ook wel kritisch om te zorgen dat ik de juiste samenwerkingen aan ga.
Het hoogtepunt van mijn week was dat ik gisteren NEXT Delft mocht bezoeken. Dit is een community gebouw van 10.000 m2, waar start-ups en scale-ups zich kunnen vestigen. Ik kreeg een rondleiding van beheerder Joost, die alles vertelde over de toekomstige plannen. Als Innovatieadviseur breng ik start-ups en scale-ups naar NS, om problemen op te lossen of om samen goed voorbereid te zijn op de toekomst. Voor mij is zo’n nieuwe community plek dus heel interessant. Ik wil weten wat de start-ups doen en waar ze aan bouwen. Een van de onderwerpen die ik met Joost besprak was ‘predictive maintenance’, dus preventief onderhoud. Er zijn wat start-ups die zich hierop richten en dat kan voor NS interessant zijn om treinen en treinonderdelen beter te kunnen onderhouden.
Doris
Doris Aafjes zit in haar eerste jaar van het IT-traineeship bij NS. Ze werkt aan een innovatief systeem binnen de applicatie Donna dat planners helpt sneller te werken. "Ik zit dit jaar in deze functie, maar volgend jaar in een andere. Juist dat leek me zo leuk aan het traineeship voordat ik begon: dat ik de ruimte krijg om te kijken en uit te zoeken wat ik uiteindelijk wil doen."
Iyad
Iyad (41) vluchtte vanwege de oorlog in Syrië en vond via een kickstarterbaan zijn plek als data-analist bij NS. Deze baan bood hem een toegankelijke manier om werkervaring op te doen binnen zijn vakgebied. Met zijn achtergrond als docent wiskunde aan de Universiteit van Aleppo brengt hij waardevolle kennis met zich mee. "Ik werkte daar tien jaar als docent, maar door de oorlog was het onmogelijk om nog les te geven."
Dirk
Dirk van Haeringen werkt al vier jaar bij NS als software developer. “Onze software zorgt ervoor dat collega’s bij NS snel de planning weer kunnen aanpassen en problemen in de dienstregeling kunnen oplossen, waardoor je hier als reiziger zo min mogelijk last van hebt.” Dirk heeft het over de prijswinnende applicatie BAM (Bijsturings Applicatie Materieel), een innovatief systeem waarop treinschema’s snel worden aangepast.
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.