Hoe zorgen we ervoor dat de treinen schoner worden? Dat kan een vraag zijn die een afdeling mij stelt. Ik ga dan op zoek naar start-ups en scale-ups die vernieuwende oplossingen kunnen bieden. Als zo’n samenwerking goed uitpakt vind ik dat fantastisch. Als Innovatieadviseur kijk ik naar twee zaken: hoe kunnen we problemen die er nu zijn binnen NS oplossen en hoe spelen we zo goed mogelijk in op de toekomst. Dat tweede gaat bijvoorbeeld over of we virtual reality kunnen inzetten bij het scholen van machinisten of hoe we omgaan met 5G. Het leuke aan mijn baan is dat het voelt als pionieren. Mijn functie is best nieuw en dus nog niet volledig afgekaderd. Dat geeft mij de ruimte en de drive om uit te zoeken hoe ik het meest kan bijdragen.
Ik werk in een team met strategen en collega’s die zich richten op innovatie, zoals ik. We houden ons bezig met grote vraagstukken, zoals bijvoorbeeld hoe we als NS het beste omgaan met het ouder worden van de samenleving. Dan nodigen we een groep ouderen uit om hun mening over reizen met de trein te horen. Naast het contact met collega’s ben ik ook veel aan het netwerken. Ik richt me op het verbinden van start-ups en scale-ups met NS om samen nog meer kennis en oplossingen te krijgen. Ik ben vaak op pad om een start-up te bezoeken. Ik wil echt snappen wat er bij zo’n bedrijf gebeurt en wat zij ons kunnen bieden. Mijn baan is sociaal, maar ik ben ook wel kritisch om te zorgen dat ik de juiste samenwerkingen aan ga.
Het hoogtepunt van mijn week was dat ik gisteren NEXT Delft mocht bezoeken. Dit is een community gebouw van 10.000 m2, waar start-ups en scale-ups zich kunnen vestigen. Ik kreeg een rondleiding van beheerder Joost, die alles vertelde over de toekomstige plannen. Als Innovatieadviseur breng ik start-ups en scale-ups naar NS, om problemen op te lossen of om samen goed voorbereid te zijn op de toekomst. Voor mij is zo’n nieuwe community plek dus heel interessant. Ik wil weten wat de start-ups doen en waar ze aan bouwen. Een van de onderwerpen die ik met Joost besprak was ‘predictive maintenance’, dus preventief onderhoud. Er zijn wat start-ups die zich hierop richten en dat kan voor NS interessant zijn om treinen en treinonderdelen beter te kunnen onderhouden.
“Het was erg tof dat de opdracht gaat over een product wat ik zelf wekelijks gebruik en dat ik de functionaliteit zelf ook nog mis in de NS-app.” Sannerien is zowel stagiaire bij NS als masterstudent artificial intelligence aan de Universiteit van Utrecht. “Ik ben begin juli bij NS begonnen als stagiair via het Summer of AI-event. Ik ben dus eigenlijk al de hele zomer lekker fulltime op het kantoor van NS, hier werk ik met plezier aan oplossing voor de OV-fiets dienst.”
Freek
“Komend weekend ga ik naar een feestje en dan pak ik weer een OV-fiets. Dat is natuurlijk supergaaf als ik eraan gewerkt heb.” Freek Claessen is projectmanager bij NS-stations services. Hij werkt dagelijks aan de OV-fiets, OV-Ebike, de (onbemande) fietsenstallingen, toiletten en bagagekluizen.
Vandaag viert Ismail Amghar het Offerfeest. Ismail, Product Owner vertelt: “jaarlijks mag ik bij NS drie christelijke feestdagen omruilen voor drie niet-christelijke feestdagen. Dankzij deze regeling kan ik tijdens het Offerfeest gewoon vrij zijn en bijvoorbeeld met kerst werken. Ik vind dit echt een geweldige regeling, omdat ik zo elk jaar tijdens islamitische feesten zoals het Suikerfeest en het Offerfeest zonder problemen vrij kan nemen.”
Voor een goede werking van deze website worden cookies gebruikt. Cookies zijn kleine (tijdelijke) tekstbestanden die door je browser worden opgeslagen. Zo maken we gebruik van functionele cookies om je instellingen te onthouden en van analytische cookies om het gebruik van de website anoniem te analyseren en te verbeteren.