Als Local Information Security Officer (LISO) is het onder andere mijn taak om teams weerbaar te maken tegen cyber security-aanvallen. NS heeft een complexe infrastructuur met veel ‘deurtjes’ en daardoor veel aanvalsmogelijkheden. Hackers vinden tegenwoordig steeds nieuwe manieren om binnen te dringen. Daar moet je je tegen weren. Het is een uitdaging om daar continu op aan te passen. Zie het als een kat- en muisspel. Dat vind ik zo leuk aan mijn werk.
Een pluspunt van werken bij NS is de ruimte voor ontwikkeling. Bedrijfsonderdelen zijn groot en dat maakt dat je bij veel afdelingen terecht kan. Als LISO kun je bijvoorbeeld doorgroeien tot ISO: Information Security Officer. Maar er zijn ook mogelijkheden om bij andere teams te werken of door te groeien naar een managersfunctie of beleidsmatige of IT-gerelateerde baan. Samen met je leidinggevende voer je regelmatig gesprekken over je ambities.
Ik werk er nog geen jaar, maar merkte al vrij snel dat iedereen elkaar vooruit wil helpen. NS voelt daardoor als een familiebedrijf. Mensen zijn er voor elkaar. De collegialiteit is overal voelbaar. Wat ik ook mooi vind aan NS zijn de vele activiteiten die buiten werk om worden georganiseerd. Zo zijn we met een grote groep naar de Formule 1 en de Viking Run geweest. NS zet ook goed in op sportfaciliteiten. In de kelder van ons hoofdkantoor kun je als werknemer bijvoorbeeld sporten bij de fitnessruimte. Daar ben ik zeker twee keer per week te vinden.
In het afgelopen jaar hebben we een bijdrage kunnen leveren om de NS een stuk veiliger te maken en te houden, zowel voor reizigers als werknemers. Dat ik daaraan bij mocht dragen, geeft mij een gevoel van trots. De maatschappelijke relevantie hangt samen met een grote verantwoordelijkheid. In het ergste geval rolt een hacker bijvoorbeeld ransomware uit en dan ligt het treinverkeer overal in het land plat. Je kunt je voorstellen hoeveel impact dat heeft. Het raakt bijna een half miljoen reizigers per dag. Die verantwoordelijkheid motiveert enorm.
“Een traineeship bij NS is een geweldige kans.” Imane Boubkari, Judith Neyens en Murk de Roos zijn drie trainees bij NS en werken alle drie binnen een ander vakgebied: Imane is maintenance engineer, Judith is Businesscontroller bij NS Retail en Murk Software developer bij het team frame OV-fiets. Zij hebben allemaal gekozen voor een traineeship bij NS en halen hier alles uit.
“FLUX doet een voorspelling over welke trein(en) een reiziger heeft genomen om op zijn of haar bestemming te komen. Hierdoor kunnen we ook per trein kijken hoeveel reizigers erin zaten op bepaalde momenten van de dag of op bepaalde trajecten.” Rozemarijn de Zwart is data engineer bij NS en is samen met haar FLUX team binnen de afdeling Data Innovatie en Analyse dagelijks bezig met ontwikkelen en verbeteren van FLUX voor allerlei NS-teams. “FLUX is namelijk een model dat de reizigers verdeelt over de treinen die ze hadden kunnen nemen. Het programma gaat ervan uit dat je de meest logische reis genomen hebt. Als we dit van al onze reizigers bij elkaar optellen, kunnen we hierdoor berekenen hoe druk onze treinen zijn.”
Martijn
"Als scrum master houd ik me bezig met treinmodernisering. Dat gebeurt op een industrieterrein in Haarlem. Veel mensen weten het niet, maar aan de rand van het centrum van Haarlem bevindt zich een werkplaats van NS van 14 hectare groot. Verouderde treinstellen komen hier binnen en worden on-site volledig gemoderniseerd. Het team waar ik onderdeel van ben, houdt zich vooral bezig met de modernisering van het IT-gedeelte in een trein."
Voor een goede werking van deze website worden cookies gebruikt. Cookies zijn kleine (tijdelijke) tekstbestanden die door je browser worden opgeslagen. Zo maken we gebruik van functionele cookies om je instellingen te onthouden en van analytische cookies om het gebruik van de website anoniem te analyseren en te verbeteren.