Een van de intercityvloten van NS, de ICM-enkeldekstreinen (in de volksmond ook wel Koploper genoemd) omvat 137 treinstellen, samen goed voor 460 rijtuigen. Het onderhoudsbudget bedraagt tientallen miljoenen per jaar, dus het is belangrijk dat we in het beheer de juiste keuzes maken.
Hier liep een zeer innovatief project: real time monitoring. Met een mobiele boord-walverbinding haalden we technische gegevens van de trein naar de wal. Naast algemene meetgegevens krijgen we zo ook foutmeldingen binnen. Daarmee kunnen we preventief handelen. Stel dat de batterijlader van de trein defect is; dan weet je dat je nog twee uur de tijd hebt om de trein te vervangen, zodat reizigers een goede en voorspelbare treinreis houden.
De grootste uitdaging van real time monitoring is de enorme stroom aan gegevens; Big Data. Het is een hele klus om daar goede stuurinformatie uit te halen waarmee je iets kunt. Een spreadsheet zegt op zich nog niet zoveel; je moet ermee aan de slag.
Data worden pas echt interessant met correlatieonderzoek. Een slim algoritme helpt om voorspellers op te sporen: zo kan tijdig preventief onderhoud correctief onderhoud voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan het volgende. Bij het optrekken van de trein ontstaat een hoge stroomsterkte in de motor, die daarna weer binnen een bepaalde tijd afneemt. Dat is normaal gedrag. Het komt voor dat in de loop der tijd dit patroon gaat afwijken: de stroomsterkte blijft veel langer hoog. Is dit een voorspeller van een mogelijk later defect?
Ander voorbeeld: een compressor zorgt voor genoeg luchtdruk in de remleidingen. Als de remleidingen leegraken, dan slaat de compressor aan. Als de compressor steeds vaker aanslaat, kan dat een signaal zijn dat een ander onderdeel minder goed is gaan functioneren. Kortom, de waarden van de sensoren vormen patronen, en aan de hand daarvan kun je onderhoudsplannen aanpassen, en uitval voorkomen. Het slimme algoritme wordt samen met een engineeringbureau in Duitsland ontworpen. De experts daar hebben er geen idee van hoe een trein werkt, maar weten alles van statistiek. Maintenance Development voegt de technische kennis toe.
Zo nu en dan kijken engineers mee in de werkplaats als collega’s een motor uit elkaar schroeven. Interessant, want je hebt iets raars gesignaleerd in een abstract grafiekje en ziet dan in werkelijkheid wat het betekent.
Geertje
Hoe is het om te werken als monteur bij NS? Kan je uit de voeten met een rol duct tape en een bus WD-40 of is het wat ingewikkelder? In deze aflevering inspecteren we een trein met Geertje.
Rolinka
Rolinka Otten werkt al 24 jaar bij NS en adviseert tegenwoordig over het onderhoud van stations in Noordoost-Nederland, waaronder Groningen, Friesland en Drenthe. Ze kwam binnen via een stage tijdens haar laatste jaar mbo-bouwkunde en heeft sindsdien altijd in onderhoud gewerkt. “Vanuit die stage kreeg ik de aanbieding om nog een jaartje mee te lopen, onder het mom van ‘staat leuk op je CV.’ Maar ik zit er nog steeds!”
Otty
Toen hij op 16-jarige leeftijd vanuit Curaçao naar Nederland kwam, wist Otty (43) al wat hij wilde worden: fietstechniscus. “Nadat ik klaar was met de Technische School ging ik werken om mijn cv uit te breiden. Ik startte als fietsenmaker en ging verder leren om monteur te worden. Daarna was ik nog niet uitgeleerd, en nu heb ik de titel ‘fietstechnicus’. “
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.