Ik ben hoofdmonteur bij het NS Componentenbedrijf in Berkel-Enschot. In deze fabriek komen onderdelen binnen, van treinen die op de werkplaats in Haarlem zijn gestript. Dan kun je denken aan sanitair, remsystemen, aircosystemen, deuraandrijving, noem maar op. Als monteur ga je aan de slag met deze onderdelen. Je demonteert componenten, reinigt ze, controleert ze, reviseert ze en bouwt ze daarna weer op. Daarna wordt alles beproefd en geïnspecteerd.
Ik werk nog niet zo lang bij NS. Twee jaar geleden kwam ik met weinig technische ervaring binnen als uitzendkracht. Na mijn studie Mechatronica heb ik namelijk acht jaar in de horeca gewerkt. Toen kwam corona en was het tijd voor een carrièreswitch naar de techniek. Blijkbaar beviel het van beide kanten zo goed, dat ik in korte tijd hoofdmonteur ben geworden.
Qua werksfeer zit het hier in de fabriek goed. We gaan regelmatig met een clubje van tien à twintig mensen uiteten. Toevallig heb ik zelf een etentje met een groepje georganiseerd op vrijdag. Ik zie dat als een stukje teambuilding. Ik vind het wel belangrijk om collega’s beter te leren kennen. Zo weet je beter hoe je mensen moet benaderen of hoe iemand denkt over bepaalde onderwerpen.
Ik vind het ook fijn dat er op de werkvloer een mix is qua leeftijden. Een groot deel van de monteurs is rond de vijftig jaar, maar er komen steeds meer monteurs van een jonge generatie bij: zo tussen de 25 en 35 jaar.
Ik ben er trots op dat ik in korte tijd hoofdmonteur ben geworden, terwijl ik toen nog maar weinig technische kennis op zak had. Toch heb ik in anderhalf jaar tijd veel bereikt. Ik begeleid collega’s nu ook. Het is echt leuk om anderen te helpen. Natuurlijk hoort dat bij mijn takenpakket, maar het draagt ook bij aan mijn werkplezier. En ik kom dagelijks verschillende problemen tegen die ik kan oplossen. Het is enorm leuk om onderdelen weer beter te maken.
Roberto
Ik ben hoofdmonteur bij de afdeling Componenten. Mijn werkzaamheden bestaan uit het herstellen van onderdelen en het begeleiden van monteurs, zodat zij mooie onderdelen kunnen maken voor de spoorwegen. Op onze werkplaats in Berkel-Enschot krijgen wij regelmatig onderdelen aangeleverd. Samen met een andere hoofdmonteur bespreken we op basis van de technische moeilijkheidsgraad wie met welke onderdelen aan de slag gaat.
Roberto
Ik ben hoofdmonteur bij de afdeling Componenten. Mijn werkzaamheden bestaan uit het herstellen van onderdelen en het begeleiden van monteurs, zodat zij mooie onderdelen kunnen maken voor de spoorwegen. Op onze werkplaats in Berkel-Enschot krijgen wij regelmatig onderdelen aangeleverd. Samen met een andere hoofdmonteur bespreken we op basis van de technische moeilijkheidsgraad wie met welke onderdelen aan de slag gaat.
Lappong
Ik ben Lappong, hoofdmonteur bij het NS Componentenbedrijf in Berkel-Enschot. In deze fabriek komen onderdelen binnen, van treinen die op de werkplaats in Haarlem zijn gestript. Dan kun je denken aan sanitair, remsystemen, aircosystemen, deuraandrijving, noem maar op. Als monteur ga je aan de slag met deze onderdelen. Je demonteert componenten, reinigt ze, controleert ze, reviseert ze en bouwt ze daarna weer op. Daarna wordt alles beproefd en geïnspecteerd.
Voor een goede werking van deze website worden cookies gebruikt. Cookies zijn kleine (tijdelijke) tekstbestanden die door je browser worden opgeslagen. Zo maken we gebruik van functionele cookies om je instellingen te onthouden en van analytische cookies om het gebruik van de website anoniem te analyseren en te verbeteren.