Hoofdmonteur

Lappong

Even voorstellen

Ik ben hoofdmonteur bij het NS Componentenbedrijf in Berkel-Enschot. In deze fabriek komen onderdelen binnen, van treinen die op de werkplaats in Haarlem zijn gestript. Dan kun je denken aan sanitair, remsystemen, aircosystemen, deuraandrijving, noem maar op. Als monteur ga je aan de slag met deze onderdelen. Je demonteert componenten, reinigt ze, controleert ze, reviseert ze en bouwt ze daarna weer op. Daarna wordt alles beproefd en geïnspecteerd.

Ik werk nog niet zo lang bij NS. Twee jaar geleden kwam ik met weinig technische ervaring binnen als uitzendkracht. Na mijn studie Mechatronica heb ik namelijk acht jaar in de horeca gewerkt. Toen kwam corona en was het tijd voor een carrièreswitch naar de techniek. Blijkbaar beviel het van beide kanten zo goed, dat ik in korte tijd hoofdmonteur ben geworden.

"Qua werksfeer zit het hier in de fabriek goed. We gaan regelmatig met een clubje van tien à twintig mensen uiteten."

Mijn collega's

Qua werksfeer zit het hier in de fabriek goed. We gaan regelmatig met een clubje van tien à twintig mensen uiteten. Toevallig heb ik zelf een etentje met een groepje georganiseerd op vrijdag. Ik zie dat als een stukje teambuilding. Ik vind het wel belangrijk om collega’s beter te leren kennen. Zo weet je beter hoe je mensen moet benaderen of hoe iemand denkt over bepaalde onderwerpen.

Ik vind het ook fijn dat er op de werkvloer een mix is qua leeftijden. Een groot deel van de monteurs is rond de vijftig jaar, maar er komen steeds meer monteurs van een jonge generatie bij: zo tussen de 25 en 35 jaar.

Mijn hoogtepunt

Ik ben er trots op dat ik in korte tijd hoofdmonteur ben geworden, terwijl ik toen nog maar weinig technische kennis op zak had. Toch heb ik in anderhalf jaar tijd veel bereikt. Ik begeleid collega’s nu ook. Het is echt leuk om anderen te helpen. Natuurlijk hoort dat bij mijn takenpakket, maar het draagt ook bij aan mijn werkplezier. En ik kom dagelijks verschillende problemen tegen die ik kan oplossen. Het is enorm leuk om onderdelen weer beter te maken.

Saskia's NS Journey

Onze mensen

Techniek

Nieuwe treinen testen voor gebruik!

Als NS een nieuwe trein bestelt, is er een heel eisenpakket waaraan de trein moet voldoen. En dat pakket van eisen, moet natuurlijk ook getest worden. Ruben Sieraal is system engineer bij NS en hij houdt zich dagelijks bezig met het testen van pneumatische onderdelen (de onderdelen die werken op luchtdruk) zoals deuren en klimaatsystemen van NS-treinen. Ruben legt uit: “dan controleer ik de onderdelen en dan beoordeel ik of alles veilig is en aan de specificaties voldoet. Dit heb ik vooral gedaan bij de nieuwe intercity van NS (ICNG) om deze trein goedgekeurd te krijgen.”

Techniek

Nieuwe treinen testen voor gebruik!

Als NS een nieuwe trein bestelt, is er een heel eisenpakket waaraan de trein moet voldoen. En dat pakket van eisen, moet natuurlijk ook getest worden. Ruben Sieraal is system engineer bij NS en hij houdt zich dagelijks bezig met het testen van pneumatische onderdelen (de onderdelen die werken op luchtdruk) zoals deuren en klimaatsystemen van NS-treinen. Ruben legt uit: “dan controleer ik de onderdelen en dan beoordeel ik of alles veilig is en aan de specificaties voldoet. Dit heb ik vooral gedaan bij de nieuwe intercity van NS (ICNG) om deze trein goedgekeurd te krijgen.”

Techniek

Revisiemonteur

Ik werk als revisiemonteur bij het Componentenbedrijf in Berkel-Enschot, bij de afdeling Sanitair. De werkzaamheden bestaan vooral uit het schoonmaken en reviseren van toilet units. Reviseren houdt in dat we versleten onderdelen van een treinobject vervangen, zoals boutjes, moertjes en ringetjes. Wij vernieuwen die onderdelen zodat een object weer goed kan functioneren. Mijn werkplek is eigenlijk één grote hal met pallets en werkbanken waar gereedschapsborden aan vast zijn gemaakt.

Jouw droombaan in je mailbox?

Mis nooit meer jouw ideale vacature met onze persoonlijke vacature alerts.