Ik ben hoofdmonteur bij het NS Componentenbedrijf in Berkel-Enschot. In deze fabriek komen onderdelen binnen, van treinen die op de werkplaats in Haarlem zijn gestript. Dan kun je denken aan sanitair, remsystemen, aircosystemen, deuraandrijving, noem maar op. Als monteur ga je aan de slag met deze onderdelen. Je demonteert componenten, reinigt ze, controleert ze, reviseert ze en bouwt ze daarna weer op. Daarna wordt alles beproefd en geïnspecteerd.
Ik werk nog niet zo lang bij NS. Twee jaar geleden kwam ik met weinig technische ervaring binnen als uitzendkracht. Na mijn studie Mechatronica heb ik namelijk acht jaar in de horeca gewerkt. Toen kwam corona en was het tijd voor een carrièreswitch naar de techniek. Blijkbaar beviel het van beide kanten zo goed, dat ik in korte tijd hoofdmonteur ben geworden.
Qua werksfeer zit het hier in de fabriek goed. We gaan regelmatig met een clubje van tien à twintig mensen uiteten. Toevallig heb ik zelf een etentje met een groepje georganiseerd op vrijdag. Ik zie dat als een stukje teambuilding. Ik vind het wel belangrijk om collega’s beter te leren kennen. Zo weet je beter hoe je mensen moet benaderen of hoe iemand denkt over bepaalde onderwerpen.
Ik vind het ook fijn dat er op de werkvloer een mix is qua leeftijden. Een groot deel van de monteurs is rond de vijftig jaar, maar er komen steeds meer monteurs van een jonge generatie bij: zo tussen de 25 en 35 jaar.
Ik ben er trots op dat ik in korte tijd hoofdmonteur ben geworden, terwijl ik toen nog maar weinig technische kennis op zak had. Toch heb ik in anderhalf jaar tijd veel bereikt. Ik begeleid collega’s nu ook. Het is echt leuk om anderen te helpen. Natuurlijk hoort dat bij mijn takenpakket, maar het draagt ook bij aan mijn werkplezier. En ik kom dagelijks verschillende problemen tegen die ik kan oplossen. Het is enorm leuk om onderdelen weer beter te maken.
Rolinka
Rolinka Otten werkt al 24 jaar bij NS en adviseert tegenwoordig over het onderhoud van stations in Noordoost-Nederland, waaronder Groningen, Friesland en Drenthe. Ze kwam binnen via een stage tijdens haar laatste jaar mbo-bouwkunde en heeft sindsdien altijd in onderhoud gewerkt. “Vanuit die stage kreeg ik de aanbieding om nog een jaartje mee te lopen, onder het mom van ‘staat leuk op je CV.’ Maar ik zit er nog steeds!”
Rolinka
Rolinka Otten werkt al 24 jaar bij NS en adviseert tegenwoordig over het onderhoud van stations in Noordoost-Nederland, waaronder Groningen, Friesland en Drenthe. Ze kwam binnen via een stage tijdens haar laatste jaar mbo-bouwkunde en heeft sindsdien altijd in onderhoud gewerkt. “Vanuit die stage kreeg ik de aanbieding om nog een jaartje mee te lopen, onder het mom van ‘staat leuk op je CV.’ Maar ik zit er nog steeds!”
Otty
Toen hij op 16-jarige leeftijd vanuit Curaçao naar Nederland kwam, wist Otty (43) al wat hij wilde worden: fietstechniscus. “Nadat ik klaar was met de Technische School ging ik werken om mijn cv uit te breiden. Ik startte als fietsenmaker en ging verder leren om monteur te worden. Daarna was ik nog niet uitgeleerd, en nu heb ik de titel ‘fietstechnicus’. “
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.