Tom van Arnhem heeft 34 jaar lang gevlogen als piloot voor KLM. Omdat je als vlieger relatief vroeg met pensioen gaat, heeft hij de overstap gemaakt naar machinist. “In 2003 was er een ouderavond van mijn dochter op de basisschool waar ik een machinist tegenkwam. Ik had zo’n leuke klik met hem dat we hadden afgesproken dat ik een dag met hem mee zou lopen. Ik voelde de warme werksfeer en de verhalen van de machinist waren schitterend om naar te luisteren. Daarnaast vind ik het mooi dat de kennis die je moet hebben heel uniek is. Niet iedereen kan een trein besturen, ditzelfde had ik ook als piloot. Dus het sprak me erg aan en is altijd in achterhoofd blijven hangen.”
Een aantal jaar later ging Tom naar het ROC waar een open avond werd georganiseerd: ‘’het grappige was wel dat toen ik aankwam er gedacht werd dat ik voor mijn zoon of dochter kwam’’ vertelt Tom lachend. ‘’Daar kwam ik ook weer een machinist tegen, die aangaf dat leeftijd niets uitmaakt. En dit bevestigde weer mijn gevoel dat er op mijn leeftijd nog steeds mogelijkheden zijn.’’
Toen Tom eenmaal met pensioen ging, waren er geen openstaande vacatures, daarom stelde hij de vacature alert in waarmee je een melding in je mailbox krijgt bij een nieuwe vacature. “Toen de melding kwam, ben ik gaan solliciteren. Bedrijfseconomisch gezien vroeg ik me af of ze me zouden aannemen op deze leeftijd, maar tijdens de sollicitatierondes werd mij telkens verteld dat er niet wordt gedaan aan leeftijdsdiscriminiatie en ze alsnog in mij willen investeren. Zo ben ik de sollicitatierondes doorgekomen en ben ik uiteindelijk de opleiding gaan doen.”
“Het was een erg goed opgezette en interessante opleiding. Door de coronacrisis vond de cursus online plaats, hierdoor mistte ik wel het directe contact met collega’s. Toch heb ik met een gedeelte van de groep het contact goed kunnen onderhouden en gaan we binnenkort zelfs uiteten!’’ aldus Tom. ‘’Vooral het praktijkgedeelte van de opleiding was erg leuk. Hierbij ging je samen met je mentor in de praktijk oefenen. De mentoren waren ook erg collegiaal en gaven mij alle ruimte om mezelf te ontwikkelen. Je wordt als een gelijke collega behandeld. Al met al heb ik er erg van genoten.”
Tom is nu een jaar zelfstandig als machinist aan het rijden: “het is geweldig! Dat heeft ook te maken met de werksfeer en de collega’s, maar ook hoe dingen geregeld zijn voor ons als machinist. Bijvoorbeeld hoe onze verblijven zijn ingericht, de uniformen die we krijgen en de regelingen met feestdagen. Ook de afwisseling in het werk is fijn. Zo heb je ook wel eens rangeerdiensten waarbij je treinen mag parkeren en ophalen. Ook maak je allerlei dingen mee: tijdens Koningsdag zag ik zoveel blije jongelui, daar geniet je gewoon van. En het is niet dat je alleen in de cabine zit, want je bent ook veel aan het lopen als je bijvoorbeeld van de ene trein naar de andere trein moet.”
Tom benoemt het uitzicht als één van de mooiste dingen aan het werk als machinist: “het uitzicht is erg rustgevend en de natuur is schitterend. Je ziet dieren die je niet zomaar in je achtertuin tegenkomt. De manier waarop je door Nederland rijdt is erg mooi. Je hebt de tijd om het landschap in je op te nemen. Elke dag is het gewoon hartstikke leuk om te doen. Ik heb eerst de wereld mogen leren kennen, en nu mag ik Nederland leren kennen.”
Dat Tom de overstap heeft gemaakt van piloot naar machinist gaat bij KLM rond als een lopend vuurtje: “ik krijg vragen van verschillende oud-collega’s die ook bijna met pensioen mogen en geïnteresseerd zijn om dezelfde overstap te maken. Ik raad het mijn oud-collega’s bij KLM ook zeker aan om na hun pensioen machinist te worden! Als het goed is, wordt binnenkort nog een oud-collega machinist. Het begint een soort trend te worden!’’
Tom ziet zijn toekomst bij NS voorlopig nog als machinist: “ik ben er trots op dat ik onderdeel mag zijn van NS en ik op deze leeftijd zo hartelijk ben ontvangen. De manier waarop ik opgenomen ben in het team en de warme sfeer is iets waar we als NS trots op mogen zijn. En ik zal zeker nog machinist blijven totdat ik weer met pensioen mag!”
Wil jij ook werken als machinist? Bekijk hier onze vacatures.
Esme
Elke dag is anders als conducteur. De nachttrein is totaal verschillend van wanneer je in de ochtendspits werkt. Je hebt te maken met andere mensen, verschil in drukte en in of je alleen werkt of met een andere conducteur.
Jasper
Ik vind het belangrijk om de conducteur te spreken voordat we gaan rijden. Dat persoonlijke contact maakt je werkdag leuker, en stel dat er iets op de trein gebeurt, dan wil je weten wie je conducteur is. We zijn een team, en samen zorgen we voor de veiligheid aan boord.
Angela
Normaal gesproken maak ik graag grapjes. Als er iemand een bos bloemen bij zich heeft, is het ijs snel gebroken als ik zeg: “Nou, dat had u nou niet hoeven doen.” Vervolgens krijg ik dan de tofste reisverhalen te horen. Zo leuk!
Voor een goede werking van deze website worden cookies gebruikt. Cookies zijn kleine (tijdelijke) tekstbestanden die door je browser worden opgeslagen. Zo maken we gebruik van functionele cookies om je instellingen te onthouden en van analytische cookies om het gebruik van de website anoniem te analyseren en te verbeteren.