Scrum Master

Saskia

Scrum master bij NS

Even voorstellen

Als scrum master ben ik het ene moment mentor, het volgende moment probleemoplosser of mediator. Alles om te zorgen dat de mensen in mijn twee teams zo goed mogelijk samenwerken. Het ene zorgt voor reisbegeleiding en -informatie op de website en de NS-app, het andere verbetert onze serviceprocessen, voor zowel reizigers als medewerkers.

De afgelopen jaren zijn die steeds meer op een agile manier gaan werken. Scrum masters zoals ik zorgen dat dat goed verloopt. We houden ons niet bezig met de inhoud, maar alleen maar met het werkproces en de mensen.

Het leuke is dat je daardoor echt een verschil kan maken voor je collega’s. Ik zorg dat ze met een glimlach naar hun werk gaan, dat ze zich blijven ontwikkelen en gewaardeerd voelen.

Als Scrum Master ondersteun en faciliteer ik teams tijdens zogeheten Sprints,
periodes van twee weken waarin ze afgebakende doelen behalen.

Mijn collega's

Hoe beter het gaat met mijn collega’s, hoe blijer ik word. Dat geldt zowel op zakelijk als persoonlijk vlak, dus probeer ik met allebei de teams waar ik mee werk goed contact te houden.

Elk team start de dag collectief met een Daily, onze dagstart. Daarin kijken we of iedereen zijn doelen voor de ‘Sprint’, een periode van twee weken, haalt. In die teams zitten UX’ers, back-end, Android- en iOS-developers, SAP experts, testers, Product Owners en touch point specialisten, zoals Sven hier!

Naast die groepssessies spreek ik ook graag individueel met mensen af, om te horen wat er bij hen speelt. Dankzij die gesprekken kon ik bijvoorbeeld zorgen dat één van mijn collega’s kon doorgroeien naar een andere rol en dat een junior medewerker promotie kreeg. Dat soort verandering mogelijk maken vind ik het allerleukste!
Scrum master Saskia verhaal
Scrum master Saskia verhaal
Scrum master Saskia NS

Leukste moment van de week

Naast de fijne sessies met mijn teamgenoten, heb ik deze week met veel plezier gekeken naar de nieuwjaarstoespraak van onze president-directeur Marjan Rintel. Haar wensen voor 2022 prikkelden me om ook vooruit te kijken.

Als Scrum Master ondersteun en faciliteer ik teams tijdens zogeheten Sprints, periodes van twee weken waarin ze afgebakende doelen behalen. Tijdens die sprints vergeet je soms het grote plaatje waar je collectief aan werkt: goede informatievoorziening op de site en NS-app, en zorgvuldige serviceprocessen.

Als ik even uitzoom, hoop ik dat we dit jaar weer meer reizigers mogen verwelkomen in de trein en dat die een zo goed mogelijke ervaring hebben van deur tot deur. Dat allemaal dankzij goede digitale informatievoorziening en persoonlijke ondersteuning waar nodig, mede mogelijk gemaakt door mijn teams!

Saskia's NS Journey

Onze mensen bij IT & Digital

IT

IT-trainee bij NS, een kijkje in de reis van onze trainees

Floor is IT-trainee bij NS. Op de afdeling Reisbegeleiding gaat ze samen met haar team over de omreisadviezen bij een verstoring op het spoor. “Als er iets gebeurt op het spoor, dan komt dat bij het OCCR (operationeel controle centrum rail) binnen. Medewerkers van het OCCR gebruiken dan onze applicatie om de verstoring in te voeren en aan de hand van de informatie die wordt ingevoerd genereren wij de omreisadviezen. Dit vind je terug in onder andere de omroepberichten op het station, want dat komt van mijn team. Dat is super leuk, super concreet en heel zichtbaar.”

Kantoor
IT

Complexe IT bij NS op 'champions league'-niveau

NS heeft een uitdagend IT-landschap. IT-recruiter Jeroen vertelt geïnteresseerden hier graag over op de grootste Java-beurs van Nederland: 'Ik vond het ontzettend leuk om op zo’n dag met bezoekers in contact te komen.'

IT

Vertellen over kunstmatige intelligentie op televisie: NS in Cybersessies AI

“Het is heel tof om aan een groot publiek zichtbaar te maken wat NS doet met AI”. Steven Woudenberg is Data Lead bij NS. Vanuit zijn functie mocht hij in het televisieprogramma Cybersessies AI vertellen over zijn werkzaamheden op het gebied van kunstmatige intelligentie. “Er lopen veel projecten op het gebied van AI binnen NS. Denk daarbij aan het optimaliseren van het onderhoud aan onze treinen, maar ook aan het verbeteren van onze informatievoorzieningen voor de reiziger. In het programma geven we concrete voorbeelden om Nederland te laten zien wat er zoal mogelijk is met AI binnen NS.”

Jouw droombaan in je mailbox?

Mis nooit meer jouw ideale vacature met onze persoonlijke vacature alerts.