Hoofdmonteur

Roberto

Hoofdmonteur bij NS

Even voorstellen

Ik ben hoofdmonteur bij de afdeling Componenten. Mijn werkzaamheden bestaan uit het herstellen van onderdelen en het begeleiden van monteurs, zodat zij mooie onderdelen kunnen maken voor de spoorwegen. Op onze werkplaats in Berkel-Enschot krijgen wij regelmatig onderdelen aangeleverd. Samen met een andere hoofdmonteur bespreken we op basis van de technische moeilijkheidsgraad wie met welke onderdelen aan de slag gaat.

Ik ben gespecialiseerd in schakelaars, zoals kleinschakelaars, grootschakelaars en lijnschakelaars. Ik kan wel dertig tot veertig type schakelaars opnoemen. Maar we werken ook met verwarmingselementen, bekabeling, verlichting en bijvoorbeeld met detectiemiddelen die meten hoe hard een trein rijdt. Geen dag is hetzelfde, dat maakt werken in de techniek zo leuk. Vandaag werk ik bijvoorbeeld aan een telemicrofoon, morgen aan verlichting, overmorgen aan een snelschakelaar.

"NS is één grote familie. Je kunt bij iedereen terecht voor vragen. Het voelt vertrouwd."

Mijn collega's

NS is één grote familie. Je kunt bij iedereen terecht voor vragen. Het voelt vertrouwd. Echt fijn, want je brengt toch acht uur per dag met elkaar door. We weten wat we aan elkaar hebben, we kunnen op elkaar rekenen. Wanneer je op de werkplaats werkstukken achterlaat, kun je er echt blindelings op vertrouwen dat het goed wordt overgenomen en afgewerkt. Dat vind ik top

Bij NS heb je ook de mogelijkheid om een kijkje te nemen in de keuken van andere collega’s. Bijvoorbeeld bij de schilders, de motorenafdeling of de airco-unit. Zo heb ik één jaar geleden bekabeling gedaan bij de airco-unit. Daar heb ik veel van geleerd. Je zit dus niet vast op je eigen afdeling.

Mijn hoogtepunt

Laatst kwamen er studenten van de TechniekFabriek over de vloer, monteurs in opleiding. Ik word er blij van als ik kennis kan overdragen. Wat ik kan, kunnen zij ook. Dat is het mooie van de TechniekFabriek, dat je hen een stukje vakmanschap aanleert. Je kunt technieken laten zien die de schoolboeken niet altijd beschrijven. Sommige methoden behéérs je, die kun je niet leren via een technische beschrijving. De leerlingen zijn soms net grote sponzen: ze krijgen op zo’n dag zoveel informatie binnen. En dat vinden ze hartstikke leuk.

Ik hoop zoveel mogelijk mensen te motiveren om op 1 april naar de open dag te komen. Dan kunnen ze mij in real life ontmoeten, haha. Dan laat ik onder andere zien hoe schakelaars getest en hersteld worden en hoe je testen doet en waarom dat belangrijk is. Allemaal komen dus!

Saskia's NS Journey

Onze mensen

Techniek

Modernisering van A tot Z: als Engineer werken bij NS Treinmodernisering in Haarlem

“Hoe vet is het dat je treinen ziet rondrijden in Nederland die jij met je team van begin tot eind hebt gemoderniseerd?” Chantal is Junior Engineer bij NS Treinmodernisering in Haarlem. Met haar team zorgt ze ervoor dat alle elektrische (sub)systemen aan elkaar gekoppeld worden in treinen die gemoderniseerd worden. Chantal legt uit: “Wij als productgroep Energievoorziening zorgen eigenlijk voor alle bekabeling in de trein, de kabelloop van de bekabeling en de kabeldragers waar de bekabeling in gemonteerd wordt."

Techniek

Elke dag leer ik iets nieuws, daar haal ik mijn plezier uit

“Nieuwe uitdagingen zoeken en altijd blijven leren zit gewoon in mij.” Anass Rizki is Kernteam Specialist van het NS onderhoudsbedrijf in Leidschendam. In deze functie spoort hij complexe storingen op binnen de treinen van NS. Anass heeft na zijn opleiding tot monteur aan de NS TechniekFabriek in Amsterdam diverse stappen gezet om naar zijn huidige functie door te groeien: “Na mijn opleiding aan de TechniekFabriek ben ik doorgegaan met een mbo niveau 3 opleiding. Niet lang na het behalen van mijn diploma ben ik begonnen met een niveau 4 opleiding. Momenteel zit ik in de laatste fase van deze opleiding. Als ik ook deze opleiding heb afgerond kan ik helemaal zelfstandig aan de slag.”

Techniek

Aflevering Makers van Morgen - Treinmodernisering

Altijd al willen weten hoe de treinen van NS gemoderniseerd worden? In een aflevering van het televisieprogramma Van Passie naar Droombaan met als thema ‘De Makers van Morgen’ krijg je een exclusief kijkje achter de schermen bij NS Treinmodernisering in Haarlem. In deze werkplaats worden verouderde treinstellen volledig opgeknapt. Niet alleen op het gebied van techniek krijgen de treinstellen een upgrade, maar ook het uiterlijk van de treinen wordt hier volledig gemoderniseerd.

Jouw droombaan in je mailbox?

Mis nooit meer jouw ideale vacature met onze persoonlijke vacature alerts.