Ik ben hoofdmonteur bij de afdeling Componenten. Mijn werkzaamheden bestaan uit het herstellen van onderdelen en het begeleiden van monteurs, zodat zij mooie onderdelen kunnen maken voor de spoorwegen. Op onze werkplaats in Berkel-Enschot krijgen wij regelmatig onderdelen aangeleverd. Samen met een andere hoofdmonteur bespreken we op basis van de technische moeilijkheidsgraad wie met welke onderdelen aan de slag gaat.
Ik ben gespecialiseerd in schakelaars, zoals kleinschakelaars, grootschakelaars en lijnschakelaars. Ik kan wel dertig tot veertig type schakelaars opnoemen. Maar we werken ook met verwarmingselementen, bekabeling, verlichting en bijvoorbeeld met detectiemiddelen die meten hoe hard een trein rijdt. Geen dag is hetzelfde, dat maakt werken in de techniek zo leuk. Vandaag werk ik bijvoorbeeld aan een telemicrofoon, morgen aan verlichting, overmorgen aan een snelschakelaar.
NS is één grote familie. Je kunt bij iedereen terecht voor vragen. Het voelt vertrouwd. Echt fijn, want je brengt toch acht uur per dag met elkaar door. We weten wat we aan elkaar hebben, we kunnen op elkaar rekenen. Wanneer je op de werkplaats werkstukken achterlaat, kun je er echt blindelings op vertrouwen dat het goed wordt overgenomen en afgewerkt. Dat vind ik top
Bij NS heb je ook de mogelijkheid om een kijkje te nemen in de keuken van andere collega’s. Bijvoorbeeld bij de schilders, de motorenafdeling of de airco-unit. Zo heb ik één jaar geleden bekabeling gedaan bij de airco-unit. Daar heb ik veel van geleerd. Je zit dus niet vast op je eigen afdeling.
Laatst kwamen er studenten van de TechniekFabriek over de vloer, monteurs in opleiding. Ik word er blij van als ik kennis kan overdragen. Wat ik kan, kunnen zij ook. Dat is het mooie van de TechniekFabriek, dat je hen een stukje vakmanschap aanleert. Je kunt technieken laten zien die de schoolboeken niet altijd beschrijven. Sommige methoden behéérs je, die kun je niet leren via een technische beschrijving. De leerlingen zijn soms net grote sponzen: ze krijgen op zo’n dag zoveel informatie binnen. En dat vinden ze hartstikke leuk.
Ik hoop zoveel mogelijk mensen te motiveren om op 1 april naar de open dag te komen. Dan kunnen ze mij in real life ontmoeten, haha. Dan laat ik onder andere zien hoe schakelaars getest en hersteld worden en hoe je testen doet en waarom dat belangrijk is. Allemaal komen dus!
Rolinka
Rolinka Otten werkt al 24 jaar bij NS en adviseert tegenwoordig over het onderhoud van stations in Noordoost-Nederland, waaronder Groningen, Friesland en Drenthe. Ze kwam binnen via een stage tijdens haar laatste jaar mbo-bouwkunde en heeft sindsdien altijd in onderhoud gewerkt. “Vanuit die stage kreeg ik de aanbieding om nog een jaartje mee te lopen, onder het mom van ‘staat leuk op je CV.’ Maar ik zit er nog steeds!”
Otty
Toen hij op 16-jarige leeftijd vanuit Curaçao naar Nederland kwam, wist Otty (43) al wat hij wilde worden: fietstechniscus. “Nadat ik klaar was met de Technische School ging ik werken om mijn cv uit te breiden. Ik startte als fietsenmaker en ging verder leren om monteur te worden. Daarna was ik nog niet uitgeleerd, en nu heb ik de titel ‘fietstechnicus’. “
Jaap
Dankzij zijn 32-urige werkweek houdt productie engineer Jaap (41) ook genoeg uren over om zijn steentje bij te dragen aan de maatschappij. Een bhv-cursus op werk stimuleerde zijn interesse om mensen te helpen. Vlak na de cursus meldde hij zich daarom aan als EHBO-vrijwilliger bij het Rode Kruis.
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.