Ik ben hoofdmonteur bij de afdeling Componenten. Mijn werkzaamheden bestaan uit het herstellen van onderdelen en het begeleiden van monteurs, zodat zij mooie onderdelen kunnen maken voor de spoorwegen. Op onze werkplaats in Berkel-Enschot krijgen wij regelmatig onderdelen aangeleverd. Samen met een andere hoofdmonteur bespreken we op basis van de technische moeilijkheidsgraad wie met welke onderdelen aan de slag gaat.
Ik ben gespecialiseerd in schakelaars, zoals kleinschakelaars, grootschakelaars en lijnschakelaars. Ik kan wel dertig tot veertig type schakelaars opnoemen. Maar we werken ook met verwarmingselementen, bekabeling, verlichting en bijvoorbeeld met detectiemiddelen die meten hoe hard een trein rijdt. Geen dag is hetzelfde, dat maakt werken in de techniek zo leuk. Vandaag werk ik bijvoorbeeld aan een telemicrofoon, morgen aan verlichting, overmorgen aan een snelschakelaar.
NS is één grote familie. Je kunt bij iedereen terecht voor vragen. Het voelt vertrouwd. Echt fijn, want je brengt toch acht uur per dag met elkaar door. We weten wat we aan elkaar hebben, we kunnen op elkaar rekenen. Wanneer je op de werkplaats werkstukken achterlaat, kun je er echt blindelings op vertrouwen dat het goed wordt overgenomen en afgewerkt. Dat vind ik top
Bij NS heb je ook de mogelijkheid om een kijkje te nemen in de keuken van andere collega’s. Bijvoorbeeld bij de schilders, de motorenafdeling of de airco-unit. Zo heb ik één jaar geleden bekabeling gedaan bij de airco-unit. Daar heb ik veel van geleerd. Je zit dus niet vast op je eigen afdeling.
Laatst kwamen er studenten van de TechniekFabriek over de vloer, monteurs in opleiding. Ik word er blij van als ik kennis kan overdragen. Wat ik kan, kunnen zij ook. Dat is het mooie van de TechniekFabriek, dat je hen een stukje vakmanschap aanleert. Je kunt technieken laten zien die de schoolboeken niet altijd beschrijven. Sommige methoden behéérs je, die kun je niet leren via een technische beschrijving. De leerlingen zijn soms net grote sponzen: ze krijgen op zo’n dag zoveel informatie binnen. En dat vinden ze hartstikke leuk.
Ik hoop zoveel mogelijk mensen te motiveren om op 1 april naar de open dag te komen. Dan kunnen ze mij in real life ontmoeten, haha. Dan laat ik onder andere zien hoe schakelaars getest en hersteld worden en hoe je testen doet en waarom dat belangrijk is. Allemaal komen dus!
Karim
Wat maakt een traineeship zo’n waardevolle start van je carrière? En waarom is dit voor starters vaak een betere keus dan een normale baan? We gingen in gesprek met Karim Bayoumy over hoe zijn traineeship bij NS hem de kans biedt om te groeien, te experimenteren en impact te maken op het treinverkeer in binnen- en buitenland.
“Het leek wel Sinterklaas met het uitpakken van het gereedschap.” De afgelopen periode ontvingen eerstejaarsstudenten van de NS TechniekFabriek een accuboormachine van Milwaukee en een rugzak vol gereedschap. Een mooie eerste beloning voor de inzet van deze studenten tijdens hun mbo-2 opleiding tot Monteur service en onderhoud (SOT2). De NS-opleiding die studenten voorbereidt op het werken als monteur TreinTechniek.
Richard & Mees
Met maar liefst 22.000 collega’s is het onmogelijk om iedereen te kennen. Maar vandaag maken NS-collega’s Richard en Mees kennis met elkaar, zonder dat ze elkaar zien.
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.