“Als ik samenwerk in een team met collega's uit verschillende bedrijven levert dit niet alleen nieuwe invalshoeken en creatieve ideeën op, het zorgt er ook voor dat wij nog meer impact kunnen maken met kunstmatige intelligentie (AI).” Luca Verhees is naast data scientist bij NS, ambassadeur voor de TechDays van Kickstart AI. Luca vertelt: “NS, Ahold Delhaize, KLM en ING hebben de handen ineengeslagen om de adoptie van AI te versnellen. Dit bereiken we onder andere door het organiseren van Challenges en TechDays. Op deze momenten komt de community, bestaande uit AI-talent, samen om kennis uit te wisselen en met elkaar in verbinding te staan. Ik heb vorig jaar meegedaan aan een Challenge, namelijk die van Ahold. Dat heeft mij heel enthousiast gemaakt over dit initiatief.”
Challenges
Verschillende collega's bij NS zijn actief betrokken bij de Challenges. Luca legt uit: “in deze Challenges, werken teams van ongeveer 10 tot 15 data scientists en engineers vanuit de verschillende bedrijven, in 3 weken aan een maatschappelijk relevant probleem. Vorig jaar heb ik zelf meegedaan aan de Food Waste Reduction Challenge van Ahold Delhaize, die ging over het tegengaan van voedselverspilling bij online bestellingen. Daar hebben wij toen hele mooie resultaten behaald. We hebben namelijk met onze oplossing de voedselverspilling met ruim 20% kunnen verminderen in de categorie waar wij naar keken en dat met dezelfde beschikbaarheid van producten.”
“Na enkele maanden testen is het model dat wij tijdens de challenge gemaakt hebben geïmplementeerd. Dat betekent dat als je bij Ahold Delhaize nu online boodschappen bestelt, de producten worden ingekocht aan de hand van ons model. Ik ben dus heel trots op de impact die we gemaakt hebben en ik vind het heel leuk om te zien dat je van elkaar kan leren. Het leuke is dat we niet alleen impact maken voor Ahold, ook bij NS kunnen we deze inzichten toepassen. Zo hebben we de bevindingen over seizoensgebonden supermarktproducten uit onze challenge kunnen gebruiken in experimenten voor het voorspellen van OV-Fiets gebruik, aangezien dit ook seizoensgebonden is. Samenwerken in een team met verschillende achtergronden levert niet alleen nieuwe invalshoeken en creatieve ideeën op, het zorgt er ook voor dat je sneller impact kunt maken.”
Er worden meerdere challenges per jaar georganiseerd. Zo heeft NS eerder een challenge begeleid waarbij een algoritme ontwikkeld is om de passagiersstromen op het station van Schiphol te voorspellen. Gedurende de COVID-19 pandemie is er een systeem ontwikkeld om vroegtijdig toenames in het aantal ziekenhuisopnames te identificeren. Momenteel wordt er door een team gewerkt aan de vermindering van voedselverspilling bij de maaltijden aan boord van KLM vluchten. Later dit jaar staat er weer een challenge vanuit NS op de planning.
Techdays
Die impact wordt met een breder publiek gedeeld tijdens de TechDays, waar de community samenkomt om kennis en ervaringen te delen. Tijdens de laatste TechDays in december hebben ruim 110 AI-enthousiastelingen samen successen gevierd: collega's van NS, Ahold Delhaize, KLM en ING stonden op het podium om hun AI-prestaties van 2022 te delen met de community. Vanuit NS waren collega's van team FLUX aan het woord over hoe zij aan de hand van AI bepalen welke treinen onze reizigers hebben genomen. De komende editie op 28 maart zal in het teken staan van trends en ontwikkelingen op het gebied van AI. Koplopers in het vakgebied zijn te gast om hun visie over de toekomst van AI te delen, daarnaast verzorgen collega's van NS een interactieve sessie waarin de community in gesprek gaat over de mogelijkheden van AI.
AI binnen NS
Kickstart AI bestaat dus uit bedrijven die midden in de Nederlandse samenleving staan en een grote maatschappelijke impact hebben op de Nederlandse markt. Mede door de maatschappelijke impact van deze organisaties, is het van belang dat AI niet klakkeloos wordt ingezet. Daarom besteedt Kickstart AI ook aandacht aan samenwerkingen met universiteiten om te onderzoeken op welke manier AI ingezet kan worden als hulpmiddel. In het kader van Kickstart AI werkt NS samen met de Universiteit van Utrecht. Een professor, een universitair docent en promovendi doen hiervoor onderzoek ten behoeve van logistieke planning en gepersonaliseerde reisadviezen.
Naast FLUX gebruikt NS dus steeds vaker AI. Zo worden algoritmes ingezet als hulpmiddel bij het bepalen op welke stations als eerste nieuwe OV-fiets locaties geopend zullen worden. Ook werkt Luca met haar team aan een voorspelling van de beschikbaarheid van OV-fietsen. Als reiziger kun je dan nog beter van tevoren bepalen op welke manier je van A naar B reist. Zal er een OV-fiets beschikbaar zijn op het station waar je aankomt of kun je toch beter voor een alternatief kiezen?
Kom zelf een kijkje nemen!
Dit jaar start Kickstart AI met iets nieuws. De TechDays waren tot nu toe alleen toegankelijk voor data scientisten en engineers van de aangesloten bedrijven, maar de komende editie komt daar verandering in! Aan het einde van de dag gaan de deuren open voor het bredere publiek. Iedereen die geïnteresseerd is, is dan welkom. Dit biedt NS de mogelijkheid om nog beter in verbinding te staan en kennis te delen met AI-talent.
Op 28 maart staat dus de volgende TechDays gepland in Amsterdam. Deze editie zal in het teken staan van alle nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van AI. Lijkt het je leuk om erbij te zijn en in gesprek te gaan met collega's zoals Luca? Schrijf je dan hier in!
“Als ik samenwerk in een team met collega's uit verschillende bedrijven levert dit niet alleen nieuwe invalshoeken en creatieve ideeën op, het zorgt er ook voor dat wij nog meer impact kunnen maken met kunstmatige intelligentie (AI).” Luca Verhees is naast data scientist bij NS, ambassadeur voor de TechDays van Kickstart AI.
“FLUX doet een voorspelling over welke trein(en) een reiziger heeft genomen om op zijn of haar bestemming te komen. Hierdoor kunnen we ook per trein kijken hoeveel reizigers erin zaten op bepaalde momenten van de dag of op bepaalde trajecten.” Rozemarijn de Zwart is data engineer bij NS en is samen met haar FLUX team binnen de afdeling Data Innovatie en Analyse dagelijks bezig met ontwikkelen en verbeteren van FLUX voor allerlei NS-teams. “FLUX is namelijk een model dat de reizigers verdeelt over de treinen die ze hadden kunnen nemen. Het programma gaat ervan uit dat je de meest logische reis genomen hebt. Als we dit van al onze reizigers bij elkaar optellen, kunnen we hierdoor berekenen hoe druk onze treinen zijn.”
“Onze reizigers merken niets van ons werk en in dit geval is dat ook alleen maar goed.” Bob van der Staak is ethisch hacker bij NS en is samen met zijn team dagelijks bezig met het zoeken van security zwakheden binnen NS. “Ik doe voornamelijk aan threat modelling, penetratietesten en soms wat secure software development. Hiermee help ik teams van NS om te laten zien waar eventuele zwakheden in hun applicaties of systemen zitten, voordat andere ongewenste indringers dit doen. Het doel van mijn team is de afdelingen binnen NS te helpen om deze risico’s in kaart te brengen, zodat eventuele lekken opgelost kunnen worden.”
Voor een goede werking van deze website worden cookies gebruikt. Cookies zijn kleine (tijdelijke) tekstbestanden die door je browser worden opgeslagen. Zo maken we gebruik van functionele cookies om je instellingen te onthouden en van analytische cookies om het gebruik van de website anoniem te analyseren en te verbeteren.