Vroeger gingen kinderen met opa en oma met de trein en werden ze betoverd door het spoor. Nu gaat dat minder makkelijk. Daarom is het mijn doel om de trein én NS als werkgever weer magisch te maken. Ik ben recruiter binnen het team operatie, dat zich richt op het vinden van goed en passend personeel. Mijn focus als Campusrecruiter ligt specifiek op het werven van leerlingen die (bijna) klaar zijn met het VMBO en die misschien machinist, Hoofdconducteur of medewerker Veiligheid & Service willen worden. Ik geef samen met mijn collega’s uit de operatie presentaties op scholen en sta op studiebeurzen om jongeren bekend te maken met de kansen bij NS. Ook organiseer ik gastcolleges bij opleidingen in hospitality, want die leerlingen kunnen heel geschikt zijn als Hoofdconducteur. Dat ik jongeren kan helpen om een juiste studiekeuze te maken vind ik prachtig.
Als iemand solliciteert voor de baan van machinist en diegene heeft ‘vissen’ als hobby op zijn CV, zien wij dat als een pré. Als je vist tuur je lange tijd rustig naar een dobber, maar als je beet hebt moet je snel kunnen handelen. Als machinist concentreer je je op het spoor, tot er een rood sein komt en dan moet je direct stoppen.
Met dit voorbeeld illustreer ik waar we als recruiters naar kijken. We zijn momenteel op zoek naar veel personeel, maar wel naar goed en passend personeel. Daarom vragen we kandidaten altijd eerst om een CV en motivatie op te sturen. Bij een CV kijken we niet alleen naar scholing en ervaring, maar ook zeker naar hobby’s. Als iemand erg actief is bij een sportvereniging laat dat zien dat diegene sociaal is en dat hij of zij weleens Hoofdconducteur kan worden.
De motivatie is belangrijk, omdat we willen weten of een kandidaat de juiste verwachtingen heeft van een baan. Soms ziet iemand alleen een romantisch beeld van een machinist. Maar als machinist heb je veel verantwoordelijkheid, onregelmatige uren en de opleiding is intensief. We willen dus in een motivatie terugzien dat de persoon weet waar hij of zij aan begint. Tevens is het van belang om te horen waarom iemand zichzelf in de trein ziet werken.
Een van de mooiste momenten van mijn baan was toen ik mijn eerste gastcollege gaf samen met Chris van Veiligheid & Service. Nou moet ik ook wel zeggen dat Chris het fantastisch doet bij dit soort presentaties. We gaven les aan leerlingen van de opleiding Handhaver Toezicht & Veiligheid. De leerlingen dachten eerst dat Veiligheid & Service een suffe baan was, maar na ons praatje waren ze super enthousiast en kregen we direct aanvragen voor stages. Mijn baan als recruiter kan heel dankbaar zijn. Afgelopen weekend stond ik op een studiebeurs waar we 70 leerlingen enthousiasmeerden in een aangesloten opleiding op het ROC, ik hielp hen met informatie en tips. Voor sommigen is het echt een droom om bij NS te gaan werken. Ik help dan graag om die in vervulling te laten gaan.
In hoeverre verschilt de administratie tussen een aanhouding van Veiligheid & Service met een aanhouding van de politie? Dat was een van de vele goede vragen van tijdens het gastcollege dat ik gisteren gaf. Het antwoord is dat er geen verschil is qua administratie. Bij beide disciplines moeten er een proces-verbaal van aanhouding en proces-verbaal van bevindingen opgemaakt worden. Samen met collega Chris bezochten we de opleiding Handhaver Toezicht & Veiligheid in Amersfoort. We lieten aan de hand van casussen zien hoe een baan bij Veiligheid & Service eruitziet. En als ervaringsdeskundige kon Chris allerlei vragen beantwoorden. Ik zag dat er een vlammetje ontwaakte bij de leerlingen, vooral toen ze hoorden hoeveel verantwoordelijkheid V&S heeft. Denk bijvoorbeeld aan crowdmanagement op een station bij een evenement, dan is V&S heel belangrijk. Ik vond het weer prachtig om leerlingen enthousiast te maken!
“Het was erg tof dat de opdracht gaat over een product wat ik zelf wekelijks gebruik en dat ik de functionaliteit zelf ook nog mis in de NS-app.” Sannerien is zowel stagiaire bij NS als masterstudent artificial intelligence aan de Universiteit van Utrecht. “Ik ben begin juli bij NS begonnen als stagiair via het Summer of AI-event. Ik ben dus eigenlijk al de hele zomer lekker fulltime op het kantoor van NS, hier werk ik met plezier aan oplossing voor de OV-fiets dienst.”
Freek
“Komend weekend ga ik naar een feestje en dan pak ik weer een OV-fiets. Dat is natuurlijk supergaaf als ik eraan gewerkt heb.” Freek Claessen is projectmanager bij NS-stations services. Hij werkt dagelijks aan de OV-fiets, OV-Ebike, de (onbemande) fietsenstallingen, toiletten en bagagekluizen.
Vandaag viert Ismail Amghar het Offerfeest. Ismail, Product Owner vertelt: “jaarlijks mag ik bij NS drie christelijke feestdagen omruilen voor drie niet-christelijke feestdagen. Dankzij deze regeling kan ik tijdens het Offerfeest gewoon vrij zijn en bijvoorbeeld met kerst werken. Ik vind dit echt een geweldige regeling, omdat ik zo elk jaar tijdens islamitische feesten zoals het Suikerfeest en het Offerfeest zonder problemen vrij kan nemen.”
Voor een goede werking van deze website worden cookies gebruikt. Cookies zijn kleine (tijdelijke) tekstbestanden die door je browser worden opgeslagen. Zo maken we gebruik van functionele cookies om je instellingen te onthouden en van analytische cookies om het gebruik van de website anoniem te analyseren en te verbeteren.