Veiligheid & Service-medewerker Predeep: ‘Corona maakte ons werk persoonlijker’

veiligheid en service predeep

‘Een van mijn taken is de reiziger zich veilig te laten voelen. En als ik één ding heb geleerd in dit vreemde jaar, is dat je dat doet door persoonlijk contact.’ Toevallig, want Predeep kwam zo twee jaar geleden ook bij NS terecht: hij sprak op het station met medewerkers Veiligheid & Service en solliciteerde enthousiast. Inmiddels is Predeep, met dank aan zijn ambitie en verantwoordelijkheidsgevoel, aanspreekpunt bij calamiteiten op Den Haag Centraal.’

‘Als Veiligheid & Service-medewerker ben ik dag in, dag uit op het station te vinden. Naast dat ik verantwoordelijk ben voor de veiligheid op het station, maak ik ook dagelijks een praatje met de reizigers. Ik word vrolijk van het contact met reizigers en dat vind ik dan ook direct het leukste aan dit werk.’

Wat was dit voor jaar, voor jou?

‘Door de coronacrisis waren er geen grote groepen mensen meer op het station, maar een aantal eenlingen. Het contact met de reiziger veranderde daardoor. De reiziger die nog wel op het station te vinden was, vond het prettig om een praatje te maken. Dat vond ik wel het positieve van afgelopen jaar: het contact met de reiziger werd nóg belangrijker. Voor mij en voor de reiziger zelf.

Hoe ben je in deze functie terechtgekomen?

‘Ik werkte al een tijdje als hoofdbeveiliger in een winkel, maar ik miste de verdere doorgroeimogelijkheden. Toen ik twee jaar geleden een vacature voor medewerker Veiligheid & Service bij NS voorbij zag komen, ben ik direct naar het station in mijn buurt gegaan. Ik stapte op NS’ers af en vroeg ze wat zij zo leuk vinden aan hun baan. Ze benadrukten allemaal dat er binnen het bedrijf mooie doorgroeimogelijkheden zijn. Daar werd ik enthousiast van, het klonk als iets voor mij!’

En, klopte dat?

‘Zeker! Ik geef mijn toen nog toekomstige collega’s groot gelijk. Ik ben behoorlijk ambitieus en bij NS wordt dat alleen maar aangemoedigd. Ik wilde graag cursussen volgen om mezelf te ontwikkelen. NS bood mij die mogelijkheid.  Mijn functie en takenpakket werden binnen een jaar al uitgebreid. Die constante uitdaging zorgt ervoor dat ik heel tevreden ben met NS als werkgever.’

Waar wil jij naartoe in 2021?

‘Het lijkt me fantastisch om nog hechter samen te werken met collega’s, om voor mijn team klaar te kunnen staan en ze te steunen als dat nodig is. Dat is wel echt een les van 2020. Ik wil mensen helpen, reizigers én collega’s. Daarom heb ik de ambitie om in 2021 teammanager te worden. Ik verwacht  dat dit ook gaat lukken. Ik ga in ieder geval cursussen volgen op het gebied van leidinggeven en management. Genoeg moois in het vooruitzicht dus. Ik begin vol frisse moed aan 2021 en blijf hopelijk nog heel lang werken voor NS!’

Verhalen van onze mensen

Medewerker veiligheid & service

Ik verleen service op zowel het station als in de trein. Zo help ik reizigers die niet weten op welk perron ze moeten zijn of assisteer ik bij incheckpoortjes. Ook ben ik als Medewerker Veiligheid & Service bezig met het handhaven van de veiligheid. Zo grijp ik in bij zwartrijders in de trein of bij agressieve reizigers. We zijn bevoegd om hen aan te houden.

Medewerker veiligheid & service

Als medewerker Veiligheid & Service ben ik bij mijn standplaats op het station van Rotterdam aanwezig voor de veiligheid van reizigers en collega’s. Ik verleen daar service waar dat nodig is.' We lopen bij V&S altijd in duo’s, en soms met z’n drieën. De ene reiziger wil bijvoorbeeld weten op welk perron ‘ie moet zijn, de andere is net bestolen of is z’n medereiziger kwijt. Ook ondersteunen we conducteurs die te maken hebben met lastige reizigers en proberen de situatie dan te de-escaleren.

Hoofdconducteur

In de ruim dertig jaar tijd dat ik bij NS werk, ben ik nog nooit met tegenzin naar werk gegaan. Ik probeer er elke dag weer een feestje van te maken. Wat ik zo leuk vind, is dat je als conducteur een diversiteit qua mensen tegenkomt. De ene dag breng je vakantiegangers naar Schiphol, de andere dag vervoer je zakenlui naar Utrecht of dagjesmensen naar Den Bosch. Afgelopen week zat de trein vol met trolleys van mensen die op pad gingen naar de Huishoudbeurs. Je ziet een afspiegeling van de maatschappij. Hartstikke leuk.

Jouw droombaan in je mailbox?

Mis nooit meer jouw ideale vacature met onze persoonlijke vacature alerts.