Veiligheid & Service-medewerker Predeep: ‘Corona maakte ons werk persoonlijker’

Veiligheid en service medewerker Predeep

‘Een van mijn taken is de reiziger zich veilig te laten voelen. En als ik één ding heb geleerd in dit vreemde jaar, is dat je dat doet door persoonlijk contact.’ Toevallig, want Predeep kwam zo twee jaar geleden ook bij NS terecht: hij sprak op het station met medewerkers Veiligheid & Service en solliciteerde enthousiast. Inmiddels is Predeep, met dank aan zijn ambitie en verantwoordelijkheidsgevoel, aanspreekpunt bij calamiteiten op Den Haag Centraal.’

‘Als Veiligheid & Service-medewerker ben ik dag in, dag uit op het station te vinden. Naast dat ik verantwoordelijk ben voor de veiligheid op het station, maak ik ook dagelijks een praatje met de reizigers. Ik word vrolijk van het contact met reizigers en dat vind ik dan ook direct het leukste aan dit werk.’

Wat was dit voor jaar, voor jou?

‘Door de coronacrisis waren er geen grote groepen mensen meer op het station, maar een aantal eenlingen. Het contact met de reiziger veranderde daardoor. De reiziger die nog wel op het station te vinden was, vond het prettig om een praatje te maken. Dat vond ik wel het positieve van afgelopen jaar: het contact met de reiziger werd nóg belangrijker. Voor mij en voor de reiziger zelf.

Hoe ben je in deze functie terechtgekomen?

‘Ik werkte al een tijdje als hoofdbeveiliger in een winkel, maar ik miste de verdere doorgroeimogelijkheden. Toen ik twee jaar geleden een vacature voor medewerker Veiligheid & Service bij NS voorbij zag komen, ben ik direct naar het station in mijn buurt gegaan. Ik stapte op NS’ers af en vroeg ze wat zij zo leuk vinden aan hun baan. Ze benadrukten allemaal dat er binnen het bedrijf mooie doorgroeimogelijkheden zijn. Daar werd ik enthousiast van, het klonk als iets voor mij!’

En, klopte dat?

‘Zeker! Ik geef mijn toen nog toekomstige collega’s groot gelijk. Ik ben behoorlijk ambitieus en bij NS wordt dat alleen maar aangemoedigd. Ik wilde graag cursussen volgen om mezelf te ontwikkelen. NS bood mij die mogelijkheid.  Mijn functie en takenpakket werden binnen een jaar al uitgebreid. Die constante uitdaging zorgt ervoor dat ik heel tevreden ben met NS als werkgever.’

Waar wil jij naartoe in 2021?

‘Het lijkt me fantastisch om nog hechter samen te werken met collega’s, om voor mijn team klaar te kunnen staan en ze te steunen als dat nodig is. Dat is wel echt een les van 2020. Ik wil mensen helpen, reizigers én collega’s. Daarom heb ik de ambitie om in 2021 teammanager te worden. Ik verwacht  dat dit ook gaat lukken. Ik ga in ieder geval cursussen volgen op het gebied van leidinggeven en management. Genoeg moois in het vooruitzicht dus. Ik begin vol frisse moed aan 2021 en blijf hopelijk nog heel lang werken voor NS!’

Verhalen van onze mensen

"Kalmte bewaren bij onrust, dat leer ik in deze functie goed."

Als Rutger Bouw (25) niet aan het werk is, reist hij graag door Europa. Als het kan, zoveel mogelijk met de trein. En al die reiservaring komt goed van pas bij zijn functie als Servicemedewerker Internationaal. “Aan de balie kunnen we die persoonlijke touch meer bieden dan via een app of website.”

Dat reizigers mij ook aanspreken als ik niet aan het werk ben, dat is heel mooi

“Het contact met de reizigers die hier vaak dagelijks hun fiets komen stallen, dat is voor mij enorm waardevol.” Leon van Ham is fietsenmaker in de fietsenstalling op Station Tilburg. Binnen deze functie repareert Leon fietsen van reizigers. Ook repareert hij regelmatig OV-fietsen zodat er altijd genoeg fietsen beschikbaar zijn in de fietsenstalling: “Ik doe dit werk inmiddels 43 jaar in dezelfde fietsenstalling en nog altijd met veel plezier. Drie maanden lang heb ik een andere baan geprobeerd, maar al snel begon ik de fietsenstalling te missen. Naast een korte onderbreking voor mijn militaire dienst ben ik daarom altijd in de fietsenstalling blijven werken.”

Werken aan de toekomst in ‘the store of the future’

“Een glazen bol waarin ik zou kunnen zien waar toekomstige reizigers behoefte aan hebben zou fantastisch zijn.” Semih Turan is Business Developer bij NS Stations. Binnen deze functie is hij constant bezig met het verbeteren van de verschillende winkels op het station: “Het inspelen op toekomstige trends en toekomstige behoeftes van de reiziger is een belangrijk deel van mijn functie. Ik ben veel bezig met kansen zien, kansen benutten en kansen creëren.”

NS vacature alert

Jouw droombaan in je mailbox?

Mis nooit meer jouw ideale vacature met onze persoonlijke vacature alerts.