Bijstuurder personeel

Andrea

Even voorstellen

Deze vacature sprak me aan, omdat ik werkelijk géén idee had van het bestaan van deze functie. Vroeger reisde ik als student regelmatig met de trein. Dan heb je ook wel eens te maken met een storing, waardoor je wat later op school komt. Als reiziger begreep ik toen nog niet wat er allemaal bij zo’n storing komt kijken. Ik wilde weten wat er allemaal achter zat. Ik was echt nieuwsgierig.

Nu weet ik dat als bijstuurder personeel natuurlijk precies. Ik zorg er met mijn collega’s voor dat machinisten en conducteurs bij een storing efficiënt worden ingezet, zodat we de dienstregeling zoveel mogelijk volgens plan rijden. Bij een storing moet een trein soms namelijk keren, waardoor het rijdende personeel niet aankomt bij het volgende station. Dan is het aan onze afdeling om de dienstkaart aan te passen en het treinpersoneel te informeren. Zeker tijdens een verstoring heb je veel contact met het rijdende personeel. Het is belangrijk dat de samenwerking tussen ons goed verloopt.

"Soms ben je aan het hollen en springen. En soms sta je gezellig met elkaar te koken, te Netflixen of spelletjes te doen."

Mijn collega's

We hebben een ontzettend leuke afdeling. Dat waardeer ik echt, want ik zie mijn collega’s vaker dan mijn vrienden en familie. We werken met een divers team, voornamelijk met jonge mensen. En we zijn er allemaal met hetzelfde doel: zoveel mogelijk treinen laten rijden en het tegelijkertijd leuk houden voor onszelf en het rijdende personeel. Soms ben je aan het hollen en springen door de drukte. En soms sta je tijdens een nachtdienst gezellig met elkaar te koken, te Netflixen of spelletjes te doen. Die mix maakt het leuk.

Wanneer de wekker wel ‘ns om vijf uur ’s ochtends gaat, denk ik: jeetje, wat vroeg! Maar als ik eenmaal onder de collega’s ben, heb ik weer zin om aan de slag te gaan. We doen het met z’n allen. Na acht uur werken hebben we een hoop lachbuien achter de rug en zijn we trots op elkaar.

Leukste moment van de week

Afgelopen weekend was er een stoomstoring tussen Oss en Wijchen, waardoor veel rijdend personeel niet op tijd naar huis kon reizen. Het gebeurde op een druk tijdstip en ik was verantwoordelijk voor dat gebied. Dat koste dus best wat werk. Gelukkig gaven de bijstuurders van Utrecht en Zwolle aan dat ze mij wilden helpen. Zij hebben mij een hoop uit handen genomen. Met z’n drieën hebben we het supersnel opgelost. We waren echt een team. Dat vond ik zo fijn. Iedereen steunt elkaar binnen de afdeling.

Je moet op zo’n moment echt van nul naar honderd. Snel schakelen is enorm belangrijk wanneer er een storing wordt gemeld. Wat ik dan doe: ik vul eerst mijn flesje water en duik snel het toilet in. Want daarna is het volle bak puzzelen en focussen! En dat is het leuke. Er komt adrenaline bij kijken.

Saskia's NS Journey

Onze mensen bij IT & Digital

IT

Van softwareontwikkeling tot persoonlijke groei: Doris vertelt over haar traineeship bij NS

Doris Aafjes zit in haar eerste jaar van het IT-traineeship bij NS. Ze werkt aan een innovatief systeem binnen de applicatie Donna dat planners helpt sneller te werken. "Ik zit dit jaar in deze functie, maar volgend jaar in een andere. Juist dat leek me zo leuk aan het traineeship voordat ik begon: dat ik de ruimte krijg om te kijken en uit te zoeken wat ik uiteindelijk wil doen."

Digital

“Dankzij mijn kickstarterbaan bij NS kan ik nog steeds werken met mijn passie”

Iyad (41) vluchtte vanwege de oorlog in Syrië en vond via een kickstarterbaan zijn plek als data-analist bij NS. Deze baan bood hem een toegankelijke manier om werkervaring op te doen binnen zijn vakgebied. Met zijn achtergrond als docent wiskunde aan de Universiteit van Aleppo brengt hij waardevolle kennis met zich mee. "Ik werkte daar tien jaar als docent, maar door de oorlog was het onmogelijk om nog les te geven."

IT

Een prijswinnende applicatie ontwikkelen: Dirk vertelt over zijn werk en het winnen van de NLJUG Innovation Award.

Dirk van Haeringen werkt al vier jaar bij NS als software developer. “Onze software zorgt ervoor dat collega’s bij NS snel de planning weer kunnen aanpassen en problemen in de dienstregeling kunnen oplossen, waardoor je hier als reiziger zo min mogelijk last van hebt.” Dirk heeft het over de prijswinnende applicatie BAM (Bijsturings Applicatie Materieel), een innovatief systeem waarop treinschema’s snel worden aangepast.

Jouw droombaan in je mailbox?

Mis nooit meer jouw ideale vacature met onze persoonlijke vacature alerts.