Deze vacature sprak me aan, omdat ik werkelijk géén idee had van het bestaan van deze functie. Vroeger reisde ik als student regelmatig met de trein. Dan heb je ook wel eens te maken met een storing, waardoor je wat later op school komt. Als reiziger begreep ik toen nog niet wat er allemaal bij zo’n storing komt kijken. Ik wilde weten wat er allemaal achter zat. Ik was echt nieuwsgierig.
Nu weet ik dat als bijstuurder personeel natuurlijk precies. Ik zorg er met mijn collega’s voor dat machinisten en conducteurs bij een storing efficiënt worden ingezet, zodat we de dienstregeling zoveel mogelijk volgens plan rijden. Bij een storing moet een trein soms namelijk keren, waardoor het rijdende personeel niet aankomt bij het volgende station. Dan is het aan onze afdeling om de dienstkaart aan te passen en het treinpersoneel te informeren. Zeker tijdens een verstoring heb je veel contact met het rijdende personeel. Het is belangrijk dat de samenwerking tussen ons goed verloopt.
We hebben een ontzettend leuke afdeling. Dat waardeer ik echt, want ik zie mijn collega’s vaker dan mijn vrienden en familie. We werken met een divers team, voornamelijk met jonge mensen. En we zijn er allemaal met hetzelfde doel: zoveel mogelijk treinen laten rijden en het tegelijkertijd leuk houden voor onszelf en het rijdende personeel. Soms ben je aan het hollen en springen door de drukte. En soms sta je tijdens een nachtdienst gezellig met elkaar te koken, te Netflixen of spelletjes te doen. Die mix maakt het leuk.
Wanneer de wekker wel ‘ns om vijf uur ’s ochtends gaat, denk ik: jeetje, wat vroeg! Maar als ik eenmaal onder de collega’s ben, heb ik weer zin om aan de slag te gaan. We doen het met z’n allen. Na acht uur werken hebben we een hoop lachbuien achter de rug en zijn we trots op elkaar.
Afgelopen weekend was er een stoomstoring tussen Oss en Wijchen, waardoor veel rijdend personeel niet op tijd naar huis kon reizen. Het gebeurde op een druk tijdstip en ik was verantwoordelijk voor dat gebied. Dat koste dus best wat werk. Gelukkig gaven de bijstuurders van Utrecht en Zwolle aan dat ze mij wilden helpen. Zij hebben mij een hoop uit handen genomen. Met z’n drieën hebben we het supersnel opgelost. We waren echt een team. Dat vond ik zo fijn. Iedereen steunt elkaar binnen de afdeling.
Je moet op zo’n moment echt van nul naar honderd. Snel schakelen is enorm belangrijk wanneer er een storing wordt gemeld. Wat ik dan doe: ik vul eerst mijn flesje water en duik snel het toilet in. Want daarna is het volle bak puzzelen en focussen! En dat is het leuke. Er komt adrenaline bij kijken.
“Het was erg tof dat de opdracht gaat over een product wat ik zelf wekelijks gebruik en dat ik de functionaliteit zelf ook nog mis in de NS-app.” Sannerien is zowel stagiaire bij NS als masterstudent artificial intelligence aan de Universiteit van Utrecht. “Ik ben begin juli bij NS begonnen als stagiair via het Summer of AI-event. Ik ben dus eigenlijk al de hele zomer lekker fulltime op het kantoor van NS, hier werk ik met plezier aan oplossing voor de OV-fiets dienst.”
Freek
“Komend weekend ga ik naar een feestje en dan pak ik weer een OV-fiets. Dat is natuurlijk supergaaf als ik eraan gewerkt heb.” Freek Claessen is projectmanager bij NS-stations services. Hij werkt dagelijks aan de OV-fiets, OV-Ebike, de (onbemande) fietsenstallingen, toiletten en bagagekluizen.
Vandaag viert Ismail Amghar het Offerfeest. Ismail, Product Owner vertelt: “jaarlijks mag ik bij NS drie christelijke feestdagen omruilen voor drie niet-christelijke feestdagen. Dankzij deze regeling kan ik tijdens het Offerfeest gewoon vrij zijn en bijvoorbeeld met kerst werken. Ik vind dit echt een geweldige regeling, omdat ik zo elk jaar tijdens islamitische feesten zoals het Suikerfeest en het Offerfeest zonder problemen vrij kan nemen.”
Voor een goede werking van deze website worden cookies gebruikt. Cookies zijn kleine (tijdelijke) tekstbestanden die door je browser worden opgeslagen. Zo maken we gebruik van functionele cookies om je instellingen te onthouden en van analytische cookies om het gebruik van de website anoniem te analyseren en te verbeteren.