Als je denkt aan een contractmanager, denk je misschien aan iemand die hele dagen met haar neus in de papieren zit. Nou, dat is bij NS Stations Services absoluut niet het geval. Zij managet en beheert de contracten die NS Stations heeft met externe partners.
Zo’n partner kan bijvoorbeeld het bedrijf zijn dat verantwoordelijk is voor het personeel bij de toiletten, maar ook de leverancier van de OV-fietsen. Als contractmanager ben ik constant met deze partijen in gesprek. Ik zorg ervoor dat alles binnen de contracten goed geregeld is, controleer of zij hun afspraken nakomen en kijk of de dienst die zij leveren nóg beter kan. Alles om ervoor te zorgen dat de reiziger een zo prettig mogelijke ervaring heeft van, naar en op het station.
Er zijn echt wel dagen dat ik op het kantoor zit, maar ik ben ook veel op stations te vinden. Dan zie ik het resultaat van de afspraken die ik heb gemaakt met de leveranciers. Mijn werk is tastbaar en alles wat ik doe heeft direct invloed op de ervaring van de reiziger. Dat vind ik misschien wel het allerleukst aan mijn baan.
Inhoudelijke uitdagingen zijn natuurlijk leuk, maar fijne collega’s zijn net zo belangrijk. Ik werk met een groep bevlogen mensen die allemaal even hard werken voor hetzelfde doel: de reiziger een fijne ervaring bieden, van deur tot deur.
Als collega’s doen we het echt samen. Stel, een van mijn contracten vraagt even al mijn tijd en aandacht, dan is er altijd wel een collega die bijspringt op andere dossiers. Die teamspirit maakt me ontzettend trots. Ook organiseren we regelmatig leuke activiteiten, zoals een padel- of beachvolleybaltoernooi of een borrel.
Bij Services werken we niet alleen samen met externe partners, maar ook intern. Dit is natuurlijk mijn eigen team contractmanagement, maar ook tijdelijke aanbestedingsteams, collega’s die zich bezighouden met innovaties én collega’s die ervoor zorgen dat de dagelijkse operatie goed verloopt. Neem bijvoorbeeld de evenementen waarbij we veel reizigers in de trein en op het station verwelkomen. In samenspraak met stationsmanagement zorgden we op Koningsdag bijvoorbeeld voor zoveel mogelijk beschikbare OV-fietsen en extra toiletvoorzieningen. Dat we zo NS-breed kunnen samenwerken en daardoor zorgen voor de beste reizigerservaring, vind ik echt heel gaaf.
Deze week gingen wij op klantsafari: een middag op expeditie naar station Driebergen-Zeist om daar onze services te beleven. We gaan dan op pad als reiziger om te ervaren hoe het is om gebruik te maken van bijvoorbeeld de OV-fiets, de bagagekluizen, de parkeergelegenheden of de toiletten op het station.
Het was echt een inspirerende middag, een mooie manier om kennis te delen en van elkaar te leren. Bij iedere service wordt gekeken naar de beleving vanuit het oogpunt van de klant en of de bewegwijzering op het station juist en duidelijk is.
Na afloop hebben we onze ervaringen met elkaar gedeeld. Wat vonden we goed gaan? Maar zeker ook: wat gaat er misschien minder soepel dan we hadden gedacht? Zulke dagen houden ons scherp om vanuit de beleving van de reiziger naar de services te kijken en nog beter te maken. De samenwerking die ik zo belangrijk vind, komt op zo’n dag echt duidelijk naar voren. Dat was zo tof om te zien.
Renny
Maak kennis met conducteur Renny (57). Naast haar werk is ze ambassadeur suïcidepreventie, trotse ambassadeur van NS én mantelzorger bij Saar aan Huis. Ze maakt niet alleen offline maar ook online de wereld een stukje mooier. Renny: “Op LinkedIn deel ik de levenslessen die ik tegenkom in de trein.”
Michelle
Michelle (24) begon haar carrière als communicatiestudent, maar werkt nu als trotse conducteur. Een onverwachte carrièreswitch, maar precies wat bij haar past. Ze vertelt: "Tijdens mijn afstudeerjaar aan de hbo-opleiding Communicatie reisde ik al vijf jaar dagelijks met de trein naar school. Terwijl veel medestudenten klaagden over het reizen, dacht ik juist: ik ga deze treinritjes straks missen."
Quinten
Quinten (23), machinist in Venlo. “Als kind wilde ik al machinist worden, net als mijn opa. Maar dan niet zoals hij op een goederentrein, maar bij personenvervoer. Zo heb ik meer interactie met collega’s en reizigers. En doe ik iets voor een ander.” Sociaal contact is volgens Quinten een belangrijk aspect van zijn werk.
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.