Public affairs bij NS: een dynamische en impactvolle baan

Public affairs NS
Milou Peters en Geert Meijering zijn manager public affairs op de afdeling Stakeholder- en Concessiemanagement. Ze zijn volop in contact met de Tweede Kamer. In 2023 zijn ze veel bezig geweest met de HRN-concessie, een contract waarin alle afspraken staan die de Rijksoverheid met NS maakt voor de periode 2025-2033, maar uiteraard komt er nog veel meer kijken bij hun werk, want zoals Milou zegt: “Iedereen, elk kamerlid of elke politieke partij vindt wel wat van het openbaar vervoer.” 
Public affairs
“Ons werk bestaat inderdaad ook voor een groot deel uit informeren, dingen uitleggen, toelichting geven en specifieke vragen van Kamerleden beantwoorden” vertelt Geert. In 2023 zijn Milou en Geert veel bezig geweest met de HRN-concessie, een contract met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat waarin alle afspraken en verplichtingen staan waar NS zich aan moet houden. De rol van Geert en Milou was om de Kamerleden hierin mee te nemen, “Wat staat er nou in die concessie? Wat betekenen die afspraken nou? Waarom zijn deze afspraken gemaakt?” Dit is niet het enige wat ze gedaan hebben: “De Tweede Kamer had via moties ook wensen voor de nieuwe concessie geformuleerd. Bijvoorbeeld meer en langere treinen op specifieke trajecten. Wij legden hen uit op welke manier hun wensen een plek hadden gekregen in de concessie, of waarom dat niet mogelijk was.” 
Naast de concessie zijn er uiteraard ook andere thema’s en werkzaamheden waar Milou en Geert zich mee bezighouden. Regelmatig zijn ze aanwezig bij een debat in de Tweede Kamer. Geert vertelt hierover: “Als je je werk in ons vak goed doet, dan is je relatie met een Tweede Kamerlid wederkerig. Natuurlijk hebben wij het belang van NS te behartigen bij de Tweede Kamerleden, maar het komt ook best vaak voor dat Kamerleden informatie van ons nodig hebben om een politiek punt te kunnen maken. Een voorbeeld van een paar jaar geleden: we hebben nu dat WhatsApp nummer in de trein dat je kan gebruiken als je je onveilig voelt, dat was oorspronkelijk een idee van de PVV. In alle gevallen geldt dat onze informatie betrouwbaar moet zijn.” 
Milou en Geert zijn absoluut niet alleen extern bezig. Geert vertelt hierover: “De verhouding ‘intern/extern’ is bij ons werk eigenlijk 80-20. Het grootste deel van onze tijd zijn wij dus intern bezig met het afstemmen van onderwerpen, ophalen van antwoorden op vragen van Kamerleden en het adviseren van directie en Raad van Bestuur over de mogelijke politieke impact van besluiten van NS. Ook bereidden wij een Hoorzitting in de Tweede Kamer voor, waarbij Wouter Koolmees uitleg gaf over de operationele prestaties en de verwachte prijsstijging.” 
Toekomst
Nu de concessie gegund is, is het public affairs werk ook in ander vaarwater gekomen. Echter, er zijn nog veel andere politieke thema’s die belangrijk zijn voor het werk van Milou en Geert, denk aan de betaalbaarheid van het OV, veiligheid in de trein en infrastructureel werk waardoor Nederland bereikbaar blijft. Dit zijn dan ook de thema’s die het komende jaar ook weer gaan spelen en waar Milou en Geert het druk mee gaan krijgen. Doordat ze zo dicht bij de politiek staan, is er uiteraard één thema wat enorm speelt: “Waar wij heel erg benieuwd naar zijn, is de formatie en hoe dat verder gaat en wat daar uitkomt.” vertelt Geert.   
Hoe de komende tijd er écht uit gaat zien is niet helemaal zeker. “Politiek is ook wel heel erg de waan van de dag, zoals je dat ook in de krant leest. Dat is voor ons ook zo, dus wij kunnen niet helemaal voorspellen hoe ons jaar eruitziet. Begin 2023 wisten wij ook nog niet dat er later dat jaar verkiezingen zouden zijn.”
Hoogtepunten
“Ik denk dat het voor ons allebei geldt, Milou, maar dat wij ook wel een beetje gedijen bij hectiek.” vertelt Geert lachend. Wat Milou en Geert zo leuk vinden aan hun baan is hoe dynamisch het werk is. Geert vertelt hierover: “Het is soms ook heel erg leuk als er iets onverwachts gebeurt waardoor je planning helemaal verandert. Eigenlijk heb je aan het begin van de dag een hele planning en aan het einde van de dag ben je met van alles bezig geweest, maar niet met wat je vooraf gepland had staan.” Niet alleen de werkdagen zijn afwisselend, maar ook de onderwerpen waar ze mee bezig zijn, zijn uiteenlopend: “De ene keer gaat het over sociale veiligheid, de andere keer nemen we een Kamerlid mee op de trein als conducteur om een keer een dagje mee te lopen, of laten we ze een onderhoudsbedrijf zien. Hierdoor hebben echt met elk onderdeel van het bedrijf wel contact.”
“Dat is uiteindelijk waar ik mijn bed voor uitkom, dat je echt een bijdrage levert aan iets wat voor Nederland belangrijk is.” Wat Geert zo leuk vindt aan het werk is het feit dat hij public affairs en belangenbehartiging doet voor een bedrijf dat echt bijdraagt aan maatschappelijke kwesties. “Het lijkt soms heel makkelijk, de trein rijdt wel of hij rijdt niet, maar daar zit een hele wereld achter. Die complexiteit duidelijk maken aan Kamerleden heeft ook effect op een politiek debat.”  
Ben jij op zoek naar een dynamische baan waarmee je echt een bijdrage levert aan belangrijke thema’s? Bekijk dan hier onze vacatures! 
NS job alert

Jouw droombaan in je mailbox?

Mis nooit meer jouw ideale vacature met onze persoonlijke vacature alerts.