Leren in de praktijk van ervaren collega’s? Dat is NS als opleider. Onze opleidingen tot machinist en monteur duren 2 jaar, de opleiding tot conducteur duurt 2,5 jaar. Hierna is de leerling klaar voor een afwisselende baan waarin hij Nederland duurzaam bereikbaar maakt.
Voor de opleiding tot machinist of conducteur betaal je het wettelijke lesgeld van €1.357,00 per jaar. Bijkomende kosten voor leermiddelen verschillen per mbo-school. De exacte kosten hiervan zijn te vinden op de website van de school waarin jullie geïnteresseerd zijn.
Wanneer je de opleiding tot monteur volgt, dan volg je die bij de TechniekFabriek. Dat is een opleiding van NS. Wij vergoeden de volledige opleiding. Dat betekent dat we het schoolgeld, het lesmateriaal en de werkkleding betalen. Daarnaast geven we ook een NS-Business Card waar onze nieuwe leerling gratis mee kan reizen.
Na de opleiding kan de leerling direct solliciteren als machinist bij de NS.
Na het afronden van de 2-jarige bol-opleiding is de leerling treinmachinist. En daarmee volledig bevoegd. Dat betekent dat je zelfstandig treinen mag rijden. Als treinmachinist werk je in het passagiers- of goederenvervoer of rij je speciale treinen in de railinfra.
Railinfra zijn de treinen die nodig zijn om de sporen te onderhouden. Dit zijn treinen van bijvoorbeeld BAM en VolkerWessel.
Na de opleiding kan de leerling meteen solliciteren als conducteur bij de NS.
Na het afronden van de opleiding tot conducteur krijgt de leerling een mbo-3 diploma Handhaver Toezicht en Veiligheid. Gericht op domein 4 het Openbaar Vervoer.
Als leerling monteur volg je mechatronica-vakken en NS-vakken zoals treintechniek, kwaliteit en veiligheid.
Bij de opleiding tot monteur is er een baangarantie. En komt de leerling in het 2e studiejaar al in dienst. Dat betekent dat hij dan ook salaris krijgt.
Na het afronden van deze opleiding ontvangt de student een diploma mbo-2 mechatronica.
Na de opleiding kan de leerling direct solliciteren als machinist bij de NS.
Na het afronden van de 2-jarige bol-opleiding is de leerling treinmachinist. En daarmee volledig bevoegd. Dat betekent dat je zelfstandig treinen mag rijden. Als treinmachinist werk je in het passagiers- of goederenvervoer of rij je speciale treinen in de railinfra.
Railinfra zijn de treinen die nodig zijn om de sporen te onderhouden. Dit zijn treinen van bijvoorbeeld BAM en VolkerWessel.
Na de opleiding kan de leerling meteen solliciteren als conducteur bij de NS.
Na het afronden van de opleiding tot conducteur krijgt de leerling een mbo-3 diploma Handhaver Toezicht en Veiligheid. Gericht op domein 4 het Openbaar Vervoer.
Als leerling monteur volg je mechatronica-vakken en NS-vakken zoals treintechniek, kwaliteit en veiligheid.
Bij de opleiding tot monteur is er een baangarantie. En komt de leerling in het 2e studiejaar al in dienst. Dat betekent dat hij dan ook salaris krijgt.
Na het afronden van deze opleiding ontvangt de student een diploma mbo-2 mechatronica.
Wanneer de opleiding tot conducteur, machinist of monteur is afgerond, hebben we een startsalaris van €2.292,12 tot €2.719,80 bruto per maand op basis van een 36-urig contract. Op basis van een 40-urige werkweek is het startsalaris tussen €2.546,80 ene €3.022,00 bruto per maand. Uiteindelijk kan er worden doorgegroeid naar een salaris van maximaal €3.506,00 per maand (36-uur per week) en €3.896,00 (40-uur per week).
Volgt de leerling de 2-jarige opleiding tot monteur? Dan krijgt hij in het 2e jaar al salaris.
Er zijn over het algemeen twee á drie lesdagen per week. Dit doen wij omdat onze leerlingen vanuit het hele land naar een ROC reizen. De lesdagen zijn daardoor wel wat langer. Voor vakleer, de theorie voor het vak, zijn de lesdagen van 9.00 tot 16.00 uur. Voor de andere lesdag/lesdagen met de AVO-vakken kan dit ook gehanteerd worden. AVO staat voor Algemeen Vormend Onderwijs. Dit zijn vakken als Nederlands, Engels en burgerschap (maatschappijleer).
Ja, bij NS is de stagevergoeding €22,54 bruto per dag.
Tijdens de opleiding kun je uitgaan van ongeveer 300 uur stage per jaar. Zo leert de leerling in de praktijk het vak. Het aantal uur verschilt per opleiding en per school. Net als wanneer de stages zijn.
NS verzorgt de stages voor de opleidingen. De leerlingen lopen over het algemeen stage bij NS. Het ROC van Amsterdam zoekt, samen met de vervoerders, naar een stageplaats. Daarin proberen wij altijd rekening te houden met de reistijd voor de leerling.
Ja, de docenten zijn ook werkzaam als machinist, conducteur of monteur bij NS en combineren hun werkzaamheden met het geven van les. Op die manier zijn de docenten altijd up-to-date rondom hun beroep. Zo weten zij wat de leerlingen te wachten staat, kunnen zij hen goed begeleiden en zijn de docenten ook een aanspreekpunt voor de teammanagers van de leerlingen (de leidinggevende van de stageverlener).
Ja, maar dat ligt aan de situatie. Gedurende de opleiding is de leerling onder begeleiding van een mentor.
Bij de opleiding tot machinist laat de ene mentor laat leerlingen gelijk al treinen rijden, de andere mentor kiest er eerst voor om het voor te doen. Maar dat betekent niet dat de ene leerling het eerste halfjaar alleen maar mag meekijken. Iedereen mag treinen rijden.
De leerling is minstens een uur per dag bezig met het verwerken van de lesstof. Onder lesstof valt het leren, bijhouden en maken van huiswerk.
Ja, vanuit de stageverlener wordt er gezorgd voor een kledingpakket. Daarnaast worden studenten ook voorzien van communicatiemiddelen (een smartphone met dienst-applicaties, een portofoon en de benodigde sleutels).
Als machinist kun je na de opleiding instromen bij een standplaats waar op dat moment een vacature openstaat. Na 3 jaar op het Nederlandse spoor gereden te hebben, kan de machinist intern solliciteren voor een baan bij NS International. Hier kan hij rijden op de Thalys, Eurostar of bijvoorbeeld de ICE. Heb je ambities? Groei dan door naar een teammanagersrol.
Als hoofdconducteur kun je met het HTV-HC diploma ook solliciteren op een rol bij Veiligheid en Service. Dit komt doordat je je BOA gehaald hebt in domein 4, het openbaar vervoer. Uiteraard is het mogelijk om op termijn ook hier door te groeien naar een rol als teammanager. Het is ook mogelijk om te solliciteren op een rol als trainmanager, hier kan je dan op de Thalys, Eurostar of ICE aan de slag.
Als monteur kan je intern vervolgopleidingen volgen die je specialiseren op een gekozen gebied. Na je stages kan je intern doorstromen naar een van jouw voorkeursdivisies. Hier zijn intern meerdere opleidingen en doorstroommogelijkheden aanwezig.
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.