NS ontvangt prijs voor inclusief werkgeverschap

Diversiteit staat bij NS hoog op de agenda. Wij vinden het belangrijk dat we een open, veilige en inclusieve werkomgeving creëren. Waarin er ruimte is voor iedereen. Op woensdag 28 september ontving NS de organisatie Onbeperkt aan de slag voor het organiseren van een Meet & Greet. Onbeperkt aan de slag brengt mensen met een arbeidsbeperking in contact met bedrijven die opzoek zijn naar medewerkers. Tijdens deze Meet & Greet heeft NS het ‘Onbeperkt aan de slag-wiel’ in ontvangst mogen nemen.

Accountmanager

Ik help grote organisaties, van corporates tot de overheid, vooruit in hun zoektocht naar duurzame mobiliteit. Mijn werk zorgt voor interessante vraagstukken, zoals deze: door corona werken mensen vaker thuis. Dus waar werkgevers eerst een NS-Business Card aanboden aan medewerkers om full-time naar kantoor te reizen, willen ze nu een alternatief gericht op hybride werken. Dan is het mijn taak om te kijken hoe we als NS het aanbod kunnen laten aansluiten op die wens.

Hoe een bijzondere dienstregeling tot stand komt

Twaalf treinen per uur waar er normaal twee rijden? Procesleider Jeroen van Piggelen is verantwoordelijk voor de dienstregelingen in de laatste fase, bij de afdeling Netwerkontwikkeling & -Ontwerp. “Ik ben procesleider van de dienstregeling voor de specifieke dagen. Specifieke dagen betekent dat wij elke week een dienstregeling overdragen die op een specifiek aantal dagen is aangepast op de actualiteit.” Dit is bijvoorbeeld het geval bij buitendienststellingen, uitval van treinen of grote evenementen waarvoor een aangepaste dienstregeling nodig is. Zoals tijdens de Dutch Grand Prix afgelopen zomer.

Expertise Lead

Als Expertise Lead help ik NS'ers die binnen de afdeling Data, Innovatie & Analyse werken om zich verder te ontwikkelen op werkvlak. Het mooiste aan mijn werk vind ik het als een medewerker een sessie binnenkomt met een zorg en naar buiten gaat met een lach. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door coaching, een opleiding of een training aanbieden of door te zorgen voor de juiste omgeving waarin de medewerker kan groeien.

Teammanager

Het leukste aan mijn baan vind ik dat ik zowel bezig ben met strategieën voor over een jaar of paar jaar als hoe we deze week met onze Logistiek Dienstverlener zorgen dat er genoeg vrachtwagens zijn om de winkels te bevoorraden. Het is enorm dynamisch.

Machinist

"Toen ik na het gymnasium niet wist wat ik wilde gaan studeren, zei mijn moeder dat ik er als kind altijd van droomde om machinist te worden. Dat heeft me ertoe aangezet om de opleiding tot machinist te starten. Ik heb de verantwoordelijkheid over een grote, zware trein, die wel 140 km/u rijdt en er zitten vaak meer dan 400 reizigers in de trein. Ik neem mijn verantwoordelijkheid dan ook heel serieus."

Bouwkundige Evan: “we mogen trots zijn op de stations.”

“Op monumentale stations kom je vaak dingen tegen uit een tijd waarin ruimte was voor handwerk en echt vakmanschap. Dat vind ik schitterend. Het ene moment ben ik bezig zoiets te herstellen, het andere moment ben ik juist bezig met een hypermodern station.”

De fietstag brengt ons wéér een stapje dichterbij het drempelloos reizen

Sinds kort kun je met de nieuwe in- en uitcheckzone nog sneller en gemakkelijker de fietsenstalling in met een fietstag in Amsterdam Amstel. Product Owner Bemenst Fietsparkeren van Services Dick Woudenberg houdt zich hiermee bezig en is trots op het resultaat. "We hebben het zelf bedacht en ontwikkeld met andere partijen."

Trein leent van luchtvaart

Reliability engineers voeren onder meer statistische analyses uit. Die verbinden ze met het technisch inzicht dat nodig is om de ernst van een storing of defect te kunnen inschatten, te kunnen beslissen wat er met de trein moet gebeuren, en zo objectief te kunnen beoordelen wat er speelt binnen een specifieke materieelserie.

Treinprestaties doormeten tot in de kleinste details

Reliability engineers voeren onder meer statistische analyses uit. Die verbinden ze met het technisch inzicht dat nodig is om de ernst van een storing of defect te kunnen inschatten, te kunnen beslissen wat er met de trein moet gebeuren, en zo objectief te kunnen beoordelen wat er speelt binnen een specifieke materieelserie.

Marco werd gek van thuiswerken en wordt nu conducteur

Na twintig jaar kantoorwerk vond Marco het tijd voor iets nieuws. Mede door corona wilde hij weer fysiek werk gaan doen. Hij maakte een bijzondere overstap naar conducteur bij NS. Lees hoe de eerste dagen in de conducteursopleiding hem bevallen.

Tom van Arnhem: “van piloot naar machinist”

Na 34 jaar gevlogen te hebben als piloot voor KLM, heeft Tom de overstap gemaakt naar machinist: “De manier waarop je door Nederland rijdt is erg mooi. Elke dag is het gewoon hartstikke leuk om te doen. Ik heb eerst de wereld mogen leren kennen, en nu mag ik Nederland leren kennen.”

Wat verdien je nou precies als machinist of conducteur?

Als machinist of conducteur doe je mooi en belangrijk werk. In onze laatste campagne hebben we het niet voor niks over ons 'Topteam op de trein'. En ook op deze site staan veel enthousiaste verhalen van collega's uit de dagelijkse praktijk. Maar de andere kant van deze beroepen is minstens zo belangrijk. Want wat verdien je nou precies?

De bewuste keuze makkelijker maken

Marjolijn zorgt als category manager dat het aanbod op stations continu gezonder wordt. Zo heeft ze het sandwich assortiment aangepast naar 100% volkoren zonder dat reizigers het merkten. Ook vertelt Marjolijn op wat voor manier ze zich binnen NS ontwikkelt.

Veiligheid & Service-medewerker Predeep: ‘Corona maakte ons werk persoonlijker’

‘Een van mijn taken is de reiziger zich veilig te laten voelen. En als ik één ding heb geleerd in dit vreemde jaar, is dat je dat doet door persoonlijk contact.’ Toevallig, want Predeep kwam zo twee jaar geleden ook bij NS terecht: hij sprak op het station met medewerkers Veiligheid & Service en solliciteerde enthousiast.

Aerodynamica maakt treinen groener

In het Ontwerp- en Bouwteam gaat het om tastbare techniek. Je hebt echt het gevoel dat je waarde toevoegt aan de trein. Denk aan een opdracht om de aerodynamica van 81 VIRM-dubbeldekkers te verbeteren, een trein die NS begin jaren negentig voor het vervoer van reizigers in gebruik nam. Het idee was een dakkap toe te voegen, die een bestaande inham afdekt zodat er geen turbulentie ontstaat, de lucht vloeiender langs stroomt en dus minder weerstand veroorzaakt.

Hoe geef je een trein nieuwe longen?

Elke vijftien jaar krijgt een trein een grote onderhoudsbeurt. We combineren dat met een modernisering. De trein van nu moet immers aan andere eisen en wensen voldoen dan een trein van twintig jaar geleden. De treinreiziger heeft nu andere wensen. Technologische ontwikkelingen maken vernieuwingen mogelijk. Maar ook wetgeving verandert. Denk aan een nieuw interieur, een reizigersinformatiesysteem aan de wand, internet, airco.

Big data voorkomt grote uitval

Een van de intercityvloten van NS, de ICM-enkeldekstreinen (in de volksmond ook wel Koploper genoemd) omvat 137 treinstellen, samen goed voor 460 rijtuigen. Het onderhoudsbudget bedraagt tientallen miljoenen per jaar, dus het is belangrijk dat we in het beheer de juiste keuzes maken.

Opereren in het zenuwstelsel van de trein

Veertig jaar, dat is de gemiddelde levensduur van een trein. Door goed onderhoud gaan alle mechanische onderdelen probleemloos zo’n tijd mee. IT, dat is een ander verhaal, want op dat gebied gaan de ontwikkelingen snel. Neem nu de VIRM’s, de grote dubbeldekkers die als intercity worden ingezet. De eerste serie stamt uit het begin van de jaren negentig. Het On Board IT Systeem (OBIS) dus ook.

Soms moet je juist geen nieuwe technologie inzetten

Tractie, tractiebesturing, tractiemotoren en tractie-elektronica op hoofdstroomgebied. Een aandachtsgebied waarin enorm veel ontwikkelingen plaatsvinden. Denk bijvoorbeeld aan technologieën om treinen zo snel mogelijk op te laten trekken, om energieverlies te beperken, en om energie terug te winnen uit remprocessen.

Zonder deze applicatie rijdt er geen trein

Hoe plan je al onze treinen in heel Nederland? Met vierhonderd planners en een complexe plannings- en toewijzingsapplicatie, Donna. Van personeel tot materieel, planning op knooppunten en natuurlijk het spoor zelf. Donna is onmisbaar.

Hoe monitor je álle treinen?

Een trein plannen van Utrecht naar Amersfoort is één, maar welke trein gaat dat zijn en welk personeel gaat er mee? En past die trein wel op het geplande perron? Dat en meer wordt geregeld via de complexe IT-systemen van de afdeling Logistiek & Transportbesturings Service Organisatie (LTSO).

Nóg makkelijker reizen met NS Flex

Zorgeloos inchecken zonder saldo? Met NS Flex ben je flexibel in het OV. Met een tik op de knop kan je je abonnement aanvragen, aanpassen of stopzetten. Drukke trein? Waarom wissel je niet even naar 1e klas? Met behulp van de nieuwste technieken als Spring-boot API’s tot Angular front end werk je als developer aan de NS app, backend of voor de webshop.

Graffiti-preventie met AI

Graffiti vormt een kostenpost van miljoenen voor NS. Aanleiding voor onze app developers om met verschillende afdelingen te brainstormen. ‘Hoe mooi zou het zijn als wij op basis van foto’s van eerdere graffiti-meldingen direct kunnen herkennen wie de dader is?’ Aan de hand van de nieuwste technieken en artificial intelligence werd een applicatie ontwikkeld die bij een melding drie processen in gang zet: planning van de schoonmaak, daderidentificatie én aangifte en dossieropbouw bij de politie.

Zorgeloos inchecken met de NS-app

Makkelijk je NS Flex abonnement wijzigen, op het perron nog even upgraden naar de eerste klas of snel een kaartje kopen voor een familielid of misschien wel je trouwe viervoeter; de NS-app zit bomvol nieuwe features. Alles voor een zorgeloze reis. ‘Er is steeds meer mogelijk binnen de app’, vertelt een van de iOS-developers van het M-lab team dat de NS app ontwikkelt. ‘De uitdaging is: hoe houd je een app met zoveel features overzichtelijk en gebruiksvriendelijk?’ 

Het slimme slot

Inchecken bij je fiets, net als in de trein. Met het slimme slot hoef je straks alleen nog maar je ov-chipkaart voor het slot te houden om een ov-fiets te huren. Niet alleen makkelijker en sneller, maar ook praktisch: ‘Veel mensen steken automatisch de sleutel in hun zak als ze de ov-fiets inleveren en komen daar dan halverwege hun treinreis achter,’ vertelt een van de testers van het project.

"De combinatie van mensenwerk en techniek is mooi"

Techniek bij NS staat nooit stil. Met welke technische innovaties is NS nu onder andere bezig? We vroegen het aan Sander van den Berg, techniek trainee bij NS.

Leeft Keti Koti bij NS’ers?

Vandaag is het Keti Koti. Deze dag leeft ook bij NS. Collega’s deelden hun gedachten erover. Onder meer door campagnes zoals ‘Ik neem vrij op 1 juli, tot we allemaal vrij zijn’ is er nu meer aandacht voor de dag dan ooit hiervoor. NS staat als organisatie midden in de Nederlandse samenleving en vindt het belangrijk dat mensen zich er thuis voelen. En daar zetten we ons samen voor in.

Strakker plannen met onze treinen

Hoe kunnen we het potentieel van het spoor nog beter benutten? De afdeling Conflictsignalering werkt aan een nieuwe deelapplicatie die het mogelijk maakt om te plannen op sectieniveau, de kleinste meetbare eenheid van het spoor. Daardoor kunnen treinen dichter op elkaar rijden. ‘Dat vraagt enorm veel rekenkracht,’ vertelt een van de testers. ‘Het is niet alleen code, maar echte treinritten. De spoorwereld in Nederland is enorm complex.’

Veilig onderweg, ook met COVID-19

Hoe zorgen we dat reizigers voldoende afstand kunnen houden, ook als de COVID-19 maatregelen op het station en in de trein straks verder versoepelen? Een speciaal opgericht DevOps team ontwikkelde een app waarmee reizigers vooraf hun reis kunnen registreren en reisadvies krijgen over minder drukke tijdstippen. De testmanager van het team vertelt: ‘Je maakt echt een maatschappelijk tastbaar product dat ertoe doet.’

Real life testen van IT op de trein

De afdeling RTSO (Reisinformatie en IT Service Organisatie) verzorgt alle comfort-IT die je tegenkomt op de trein. Van een geautomatiseerde welkomstboodschap in de nieuwste sprinter tot de grote LED-panelen met de bestemming van de trein aan de buitenkant, en uiteraard een belangrijke levensbehoefte: gratis wifi. Al die niet-operationele functies worden aangestuurd door het softwarepakket OBIS, vertelt een van de testers van het team.

10, 9, 8… bovenop actuele reisinformatie met shift-left performance testen

Actuele reisinformatie is essentieel voor onze reizigers. Daarom zorgen onze testers dat onze software voldoet aan strenge performance eisen. Een van de testers vertelt: "Er mag maximaal 10 seconden zitten tussen een wijziging in de dienstregeling en het informeren van reizigers, dat is best een uitdaging."

Zo houd je overzicht over alle geplande treinen

Hoe maak je alle geplande treinritten van NS overzichtelijk? In Donna, het centrale planningssysteem van NS, werken dagelijks honderden planners met interfaces die talloze datastromen visueel maken. Eén van de DevOps teams van Donna ontwikkelt nieuwe grafische schermen. "Donna stuurt alles aan, alle treintijden komen hier vandaan," vertelt een tester uit het team.

Testdatamanagement: testen met anonieme data

Naam, telefoonnummer, woonplaats: als je reist met de trein of komt werken bij NS, wil je dat jouw gegevens veilig worden opgeslagen en verwerkt. "Wij maken persoonlijke gegevens anoniem en AVG-compliant, zodat we realistische testen kunnen draaien met echte data," vertelt een test data engineer.

Innovatie met real time data uit de trein

De treinen van NS zijn rijdende informatiebronnen. De RealTime Monitoring (RTM) applicatie van NS stuurt een enorme hoeveelheid technische informatie vanuit de trein naar de wal. “Denk aan de toestand van de trein, sensor data, prestatietellers en nog veel meer”, vertelt Bart du Chatinier.

Webcast NLJUG & NS: Masterclass Academy Java Flight Recorder

Een webcast georganiseerd in samenwerking met NLJUG. Sprekers vanuit NS, Vincent van der Zijden en Rick Roelofsen, vertellen over "Using JFR for performance tuning" en NLJUG expert Miroslav Wegner over "JFR: Under the Hood".

Webcast Quality assurance bij NS

Ontdek welke complexe en technisch uitgebreide IT-oplossingen ervoor zorgen dat de juiste reisinformatie op de informatieborden getoond wordt. Testers vanuit het NS Test Competence Center gaan in op zowel het ontwikkelproces als de testoplossingen.

Altijd overal je telefoon opladen

Een trein moderniseren heeft zowel voor de reiziger als voor NS veel voordelen. Treinen van twintig jaar oud kunnen wel een opknapbeurt gebruiken. Materialen kunnen duurzaam hergebruikt worden. “Dit wordt allemaal gedaan op de afdeling NS Treinmodernisering in Haarlem” vertelt engineer Sarper.

Hoe voorkom je vertraging door bladeren op het spoor?

NS en ProRail bestrijden samen gladde sporen als gevolg van vallende bladeren in de herfst. NS stelt treinen beschikbaar waar een ProRail-installatie in gebouwd kan worden. Dit is een systeem dat bestaat uit onder andere computers, kleppen en compressoren die waar nodig Sandite gel aanbrengen op het spoor. Engineer Patrick vertelt over het project dat ervoor zorgt dat het Sandite systeem ingebouwd wordt in treinen.

Afl. 5: In- en uitchecken met je smartphone - Van code tot coupé

In Van code tot coupé duikt Vivianne Bendermacher in de wereld van IT bij NS. In de vijfde aflevering komt Vivianne aan op haar eindstation Eindhoven Centraal en checkt uit met haar OV-chipkaart. Binnenkort kan in- en uitchecken ook met je bankpas of telefoon. Wat daar allemaal voor moet gebeuren? Daarover praat Vivianne met Robert en Erica.

Afl. 4: Storingen oplossen - Van code tot coupé

In Van code tot coupé duikt Vivianne Bendermacher in de wereld van IT bij NS. In de vierde aflevering stuit Vivianne op een wisselstoring. Calamiteiten op het spoor komen helaas voor. De afdeling die ervoor zorgt dat reizigers bij calamiteiten zoveel mogelijk volgens plan kunnen doorreizen, is de afdeling Bijsturing. Vivianne gaat langs bij de thuiswerkplek van Arjen. Ook spreekt ze met Niek.

Afl. 3: De NS-app - Van code tot coupé

In Van code tot coupé duikt Vivianne Bendermacher in de wereld van IT bij NS. In de derde aflevering opent Vivianne de NS-app om realtime te zien in welke trein ze zit en hoe de reis verloopt. Dat is een nieuwe functie: ‘treindetectie’. Deze functie is ontwikkeld in de NS Lab-app. In de trein ontmoet Vivianne Leslie & Colin.

Afl. 2: Reisinformatie op de trein - Van code tot coupé

In Van code tot coupé duikt Vivianne Bendermacher in de wereld van IT bij NS. In de tweede aflevering stapt Vivianne in de trein. Als ze gaat zitten kijkt ze op het scherm of ze in de goede trein zit. Maar wat is er allemaal voor nodig om al die informatie op de schermen in de trein te krijgen? Vivianne gaat in gesprek met Jeroen en Wian.

Afl. 1: De dienstregeling - Van code tot coupé

In Van code tot coupé duikt Vivianne Bendermacher in de wereld van IT bij NS. In de eerste aflevering start Vivianne haar reis. Daarvoor kijkt ze in de NS-app waarin ze alle reisinformatie vindt die ze nodig heeft. Aan de basis daarvan ligt de dienstregeling die al een jaar vooruit wordt gepland. Daarover spreekt ze met Willem en Nelleke.

Mbo-opleidingen open dag stream

Wist je dat NS in samenwerking met diverse scholen en Randstad scholieren opleidt tot machinist, conducteur en monteur? Ontdek de inhoud van de mbo-opleidingen bij NS tijdens deze stream van de open dag op 10 februari 2022.

Webinar NS & Tweakers

Als je met de trein reist, denk je dan aan de technologische oplossingen die je rit leuker, comfortabeler en veiliger maken? Gaat je hart sneller kloppen van CI/CD, AWS of Azure? Dan is dit webinar iets voor jou.

Aflevering Het Klokhuis - Treinmachinist

Altijd al een kijkje in de treincabine willen nemen? Dit is je kans! Bekijk de aflevering van Het Klokhuis, waarin machinist Abdu de kijkers meeneemt in zijn werk als machinist.

Webcast bouwkundige inspecties met behulp van drones

In deze webcast vertellen Remco Bunder en Sep Schetters hoe zij bouwkundige inspecties van stationsgebouwen uitvoeren met behulp van drones.

Mobiliteitsontwikkelaar

Om te zorgen dat mensen in 2030 goed met de trein kunnen reizen, moeten we nu al heel veel doen. Om meer treinen te kunnen rijden, hebben we extra sporen nodig. Als we die over 10 jaar willen hebben, moeten we nu al hard aan de slag. Ik hou me met dat soort grote én kleinere vraagstukken bezig.

Scrum Master

Als scrum master ben ik het ene moment mentor, het volgende moment probleemoplosser of mediator. Alles om te zorgen dat de mensen in mijn twee teams zo goed mogelijk samenwerken.

Machinist

Ik wist nooit wat ik wilde worden, maar ik heb mijn droombaan gevonden. Het is super zelfstandig werk, wat ik erg fijn vind en je hebt enorme verantwoordelijkheid. Dat past perfect bij me.

Jouw droombaan in je mailbox?

Mis nooit meer jouw ideale vacature met onze persoonlijke vacature alerts.