Aan het werk tijdens de Dutch Grand Prix: Rob vertelt over zijn werk als teammanager Veiligheid & Service

Aan het werk tijdens de Dutch Grand Prix
Waar hij ooit nog chef-kok was, is Rob Timmermans nu 1,5 jaar teammanager Veiligheid & Service. Als echte Amsterdammer werkt hij met veel enthousiasme op Amsterdam Centraal. En helpt hij regelmatig bij grote events zoals de Dutch Grand Prix en voetbalwedstrijden. Trots op zijn werk én team? Dat is hij zeker: “V&S hoort helemaal bij mij!”
De-escaleren
“Als teammanager geef ik leiding aan een diverse en leuke groep V&S collega’s. Mijn team bestaat uit zo’n 25 mensen en is zichtbaar op Amsterdam Centraal. Ik vind het belangrijk dat ik daar ook bij ben, als eerste aanspreekpunt. Omdat we geen wapens hebben, doen wij alles met onze handen en monden. Zo is de-escaleren een van onze belangrijkste taken. Het maakt dus niet uit of je als V&S’er groot of klein bent, man of vrouw. Met jouw woorden, acties en lichaamshouding kun jij de rust bewaren. 
In Amsterdam gebeurt het meest. Er komen hier allerlei nationaliteiten, gewoonten en talen. En als echte Amsterdammer weet ik dat Amsterdammers zelf ook niet bepaald op hun mond zijn gevallen. Een goede terugkoppeling naar een boze reiziger, is voor mij het mooiste wat er is!”
Alles voor een veilige reis
“Als Veiligheid & Service collega krijg je veel vragen van reizigers naar je toe. Mensen zoeken een toilet, weten niet op welk perron ze moeten zijn of, een vraag van veel toeristen, “Where is the red light district?” Servicegerichtheid is dus een belangrijk onderdeel van dit werk en ik wil mijn team daar zoveel mogelijk in begeleiden.
Als teammanager ben ik zowel op kantoor te vinden, als op Amsterdam Centraal. Zo doe ik net als mijn team kaartcontroles, ga ik mee naar grote events en zorg ik dagelijks met heel veel plezier voor de veiligheid van onze reizigers. Ik vind het belangrijk om te weten wat er bij mijn team speelt.
Ze maken namelijk genoeg mee. Zoals iemand die van de roltrap valt of lastig wordt gevallen of iemand aanspreken die achter een reiziger mét kaartje ongezien en zonder kaartje een station binnenkomt. Ook al weten ze daar goed mee om te gaan, ik wil hen graag op de juiste manier ondersteunen. Toch is professionele nazorg van collega’s na een incident ook een belangrijk onderdeel van mijn werk.
Om de veiligheid op stations te waarborgen, doen we soms grote acties. Denk aan een treinreis waar we met veel collega’s een kaartcontrole doen of een ‘actie’ op Amsterdam Centraal. Die acties gaan geregeld samen met de politie en GVB. Soms doen we dit in uniform en soms als burger, omdat boeven juist dan brutaler zijn. We houden dan contact via de portofoon “Een jongen met een rode jas komt nu jouw kant op: spreek hem aan en vraag hem naar zijn kaartje.” Als een situatie uit de hand loopt, dan komt de politie voor een arrestatie.”
Dutch Grand Prix
"In Zandvoort komen op één dag zo’n 58.000 mensen aan. En veel van hen komen dan met het openbaar vervoer. Dat betekent dat we druk bezig zijn met de veiligheid op station Zandvoort en bij onze treinen. Om de vijf minuten vertrekt een trein waar ongeveer 700 reizigers in kunnen, zodat een trein niet overbelast raakt en daardoor stil komt te staan. Dan zorgen wij er onder andere voor dat er niet meer mensen in een trein stappen. We houden reizigers tegen die er op het laatste moment nog willen tussenglippen. Zo zorgen we ervoor dat er veilig kan worden gereisd. Bij zo’n groot evenement is het belangrijk om contact te houden via portofoons en om goed te luisteren naar wat de actie coördinator zegt.
De Dutch Grand Prix was een heel mooi event. Je hebt leuke gesprekken, mensen zijn in een vrolijke stemming en dus is er ruimte voor een grapje. Ondanks wat opstootjes, die we goed wisten te de-escaleren, was het van A tot Z een groot succes. Als wij daar niet staan, wordt het een zooitje. Dus je bent echt een belangrijke pion in het geheel. Achteraf kijken we elkaar trots aan, omdat we als team zo sterk hebben gewerkt. Als de trein aan de linkerkant van het perron vertrekt, dan gaan wij weer naar de rechterkant van het perron waar weer een andere lege trein aankomt. Dat vraagt om goede organisatie. We willen namelijk veiligheid en het op tijd vertrekken van de trein kunnen garanderen.”
Warm bad
"Toen ik tegen mijn broertje zei dat ik op zoek was naar een nieuwe baan, zei hij: “kom eens kijken op Watergraafsmeer”. Daar werkte hij als teammanager Techniek bij NS. Dat heeft mijn beeld wel positief gevormd. Iedereen was superbehulpzaam, ik kon al mijn vragen stellen en dus voelde NS meteen als een warm bad.
Hierna wist ik dat ik bij NS wilde werken, maar wat voor rol dat zou zijn, dat wist ik nog niet. Ik heb een jaar naar de juiste baan gezocht, totdat ik de rol van teammanager Veiligheid & Service zag. Ik wist meteen: dat ben ik. Dat ik op deze plek terecht ben gekomen en óók nog eens in Amsterdam, dat is iets waar ik nog steeds heel erg trots op ben.”
Wil jij net als Rob aan het werk bij Veiligheid & Service om voor veiligheid te zorgen en reizigers een veilig gevoel te geven? Bekijk hieronder onze vacatures.
NS job alert

Jouw droombaan in je mailbox?

Mis nooit meer jouw ideale vacature met onze persoonlijke vacature alerts.