Mensen beleven zo veel mooie momenten op een station en vanuit mijn winkeltje zie ik het allemaal gebeuren. Mensen nemen afscheid van elkaar, komen terug na een lange reis in het buitenland of ontmoeten elkaar voor hun eerste date. Dat maakt mijn werk heel leuk.
Als senior medewerker ben ik verantwoordelijk voor het sluiten van alle Kiosks op het station, help ik collega’s als ze vragen hebben en ben ik het aanspreekpunt als de manager er niet is. Mijn “eigen” Kiosk staat op spoor 11/12b. Ik sta daar vaak alleen, dus het voelt echt alsof ik mijn eigen winkeltje aan het runnen ben. Je hebt veel verantwoordelijkheid.
Hiervoor had ik een bijbaantje als kassamedewerker bij een supermarkt. Dat was ook leuk, maar ik wilde naast mijn studie graag op Utrecht Centraal werken. Ik hou van drukte om me heen en de verscheidenheid aan reizigers leek me geweldig: van oudere stelletjes die lekker een dagje de stad gaan ontdekken, tot de klanten die dagelijks voor hun kopje koffie komen voordat ze naar werk gaan. Dat is inderdaad erg gezellig. Het is niet voor niks dat ik hier al vijf jaar werk.
Je hebt natuurlijk je eigen directe collega’s van de Kiosk, maar de conducteurs en machinisten voelen eigenlijk ook als mijn collega’s. Ze komen af en en toe gezellig een praatje maken, vertellen over hun werkdag en groeten altijd als ze voorbij lopen. Het voelt echt als een enorm team.
We hebben tien Kiosken op Utrecht Centraal. In de grote Kiosk in de stationshal sta je altijd met minimaal met twee collega’s, maar op mijn vaste plek bij spoor 11/12b sta je eigenlijk altijd alleen. Ik vind dat heerlijk, die verantwoordelijkheid over je eigen winkel alsof je eigen baas bent. Maar ik vind het ook heel gezellig om af en toe even te buurten bij een andere Kiosk.
Als senior medewerker doe ik dat ook veel. Als een collega van een andere locatie pauze neemt bijvoorbeeld, neem ik zijn dienst over. Zo kom ik overal op het station én zie ik meer collega’s. Dat is heel fijn.
Afgelopen zaterdag was het Canal Pride. Het is superleuk om dan iets extra’s te kunnen doen voor de reizigers. Alle Kiosken waren versierd met slingers en regenboogballonnen. Zelfs onze outfits waren afgestemd op deze dag. Na zo’n lange coronaperiode is het heerlijk om weer die drukte te hebben op het station.
Ik maak graag even een praatje met de reizigers. Op zulke dagen gaat dat extra makkelijk. Je hoeft maar te vragen hoe iemands dag was en ze branden gelijk los. Iedereen is in een feeststemming en dat werkt ontzettend aanstekelijk.
Utrecht is het drukste station van Nederland, dus wij schrikken niet zo van grote mensenmassa’s. Maar door corona waren we dat wel even ontwend. Na zo’n dag als afgelopen zaterdag merk ik echt dat ik het gemist heb. Elke dag zo’n grote drukte is misschien wat veel van het goede, maar om iedere dag naar een leeg perron te staren was ik ook wel een beetje klaar mee. Ik ben blij dat wij de reizigers weer mogen verwelkomen.
Xander
Na een aantal jaren reizen en werken door Europa was Xander (24) klaar voor een baan met meer verantwoordelijkheden. Als assistent-filiaalmanager bij Julia’s is hij helemaal op zijn plek. “Ik krijg het vertrouwen om de touwtjes in handen te nemen en er is genoeg ruimte om creatieve oplossingen aan te bieden.”
Juul
“Vandaag ben ik bezig met het maken van winkelcommunicatie voor op de schermen en morgen ben ik een enorm event aan het opzetten. Die afwisseling is supercool.” Juul Smit is marketeer Julia’s en StationsHuiskamer, twee horecaformules van NS Retail. “Binnen mijn functie zorg ik er op allerlei manieren voor dat reizigers de Julia’s en StationsHuiskamer weten te vinden. Samen met mijn team werken we aan goede deals, een lekker assortiment en zichtbare communicatie voor de horecaformules.” Afgelopen periode heeft Juul gewerkt aan het opzetten van het evenement Happy Tuesday, een event voor eenzame ouderen in de StationsHuiskamers.
Peter
"Ik zag Julia's eerst als elk van mijn eerdere horeca-baantjes. Maar het voelde al snel als thuis." Zijn leidinggevende vroeg of hij assistent filiaalmanager wilde worden. Peter ging ervoor. "Voor mij is het als een bestuursjaar, een soort leervaringsplek."
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.