De treindienst naar het buitenland: Rob Richelle vertelt over zijn werk en de nieuwe Eurocity Direct naar Brussel

Rob Richelle Hoofd Operations - Service en Performance bij NS International
“Het belangrijkste aan mijn werk? Dat is wanneer reizigers de trein binnenkomen. Vanaf dat moment willen ik en mijn team dat die mensen een topbeleving hebben en dat ze uiteindelijk zeggen: ‘ik wil nog een keer met NS International naar het buitenland, want die trein, dat is de fijnste manier van reizen!’”
Rob Richelle is sinds april Hoofd Operations - Service en Performance bij NS International: “Dit betekent dat ik verantwoordelijk ben voor de uitvoering van onze internationale treindienst. Dit gaat over alle treinen die van en naar het buitenland rijden, inclusief de collega’s die meegaan naar het buitenland. Zo is er in ieder land om ons heen ook een hoofd operations waar ik nauw mee samenwerk. Echt superleuk, ik heb veel contact met mijn Belgische, Franse, Britse, Oostenrijkse, Zwitserse en Duitse collega's.”
Werken bij NS
Waarom Rob ervoor heeft gekozen om bij NS te werken? “Ik vond NS altijd al een ontzettend interessant bedrijf, omdat het maatschappelijk relevant is; wat je doet, maakt echt uit. Het is erg complex; met gewoon maar even doen kom je er niet. Je moet goed nadenken over hoe je dingen aanpakt om te zorgen dat je ook echt iets voor elkaar krijgt. Wat me ook heel erg aanspreekt, is het doel waar NS voor staat, namelijk op een duurzame manier mensen van A naar B vervoeren.”
Op de vraag wat Rob het leukste vindt aan zijn werk, antwoordt hij: “Dat wat ik doe heel erg ‘hands-on’ is, het werk heeft impact op heel veel reizigers én collega’s. Het is niet zo dat het werk voor één iemand leuker wordt gemaakt. Nee, het kan best zijn dat er 300 collega’s van profiteren.” Tegelijkertijd draag ik bij aan het werkgeluk van heel veel collega's; dat is een grote verantwoordelijkheid. Onze collega’s brengen veel uren per week door bij het bedrijf. Het gaat me dan ook echt aan het hart als ik hoor dat er collega’s onderweg problemen hebben gehad die we hadden kunnen voorkomen of als er bijvoorbeeld faciliteiten ontbraken om het werk uit te kunnen voeren. Het is natuurlijk heel belangrijk dat ik de juiste beslissingen neem, zodat het werkgeluk van onze collega’s en het treingeluk van onze reizigers op een steeds hoger niveau komt.
Naast de collega’s bij NS merkt ook de reiziger veel van Rob zijn werk: “de reizigers merken dat zij een onbezorgde reis hebben, dat ze een vriendelijke Trainmanager voor zich hebben, met een trein die mooi schoongemaakt is. Dan kan de reiziger zonder zorgen naar het buitenland reizen, op vakantie gaan en dan echt denken: ‘Wauw, ik heb echt een topbeleving met de trein gehad.’ Maar ook als het niet goed gaat tijdens de reis, dan zorgen wij dat er opvang is voor de reiziger; dat ze vriendelijk te woord worden gestaan, opgevangen worden en dat ze uiteindelijk toch op de plek van bestemming kunnen komen.”
De nieuwe Eurocity Direct naar Brussel
Momenteel is Rob met een groot team druk bezig met de testfase van de nieuwe EuroCity en Eurocity Direct naar Brussel “Onze huidige intercity naar Brussel rijdt al sinds de jaren 50 ieder uur. Wat je eigenlijk ziet, is dat we die stapsgewijs een beetje beter hebben gemaakt, met kleine versnellingen en veranderingen qua route. Maar de grote klapper maken we 15 december: in één keer gaan we dagelijks twee keer zoveel treinen laten rijden op het traject én voor het eerst gaan we dat ook met snelle 200 km/uur-treinen doen. Dat is wel iets waar we ontzettend trots op zijn!”
Over de testfase zelf is Rob positief: “de Eurocity Direct zijn we al een tijdje aan het testen; dat doen we sinds de zomervakantie. Daar zien we hele positieve ontwikkelingen. Collega’s beginnen bekend te raken met het materieel en het materieel presteert goed. We hebben het gevoel dat we er klaar voor zijn. Toch blijven we tot aan de start 15 december doorgaan met de uitvoering van de testritten. Zien we gekke dingen? Weten we waar de fietscompartimenten zitten en hoeveel fietsen we kunnen toestaan? Lukt het om die rolstoelbrug er ook in te krijgen? Weet iedereen wat ze moeten doen als een deur in storing is? Al die handelingen doen we van A tot Z nog een keer en daar leren we nog iedere dag van. Maar al met al, gaat het heel goed!”
Ben jij op zoek naar een impactvolle baan met oog voor collega’s en service? Bekijk dan hier onze vacatures!
NS job alert

Jouw droombaan in je mailbox?

Mis nooit meer jouw ideale vacature met onze persoonlijke vacature alerts.