Innovatie? Wat houdt dat precies in bij NS? Rembert Sierksma vertelt over zijn functie als Innovatie Lead tijdens de NS-innovatieweek

Rembert Sierksma innovatie lead
“Wat Ik leuk vind in de twee jaar dat ik hier heb gewerkt, is dat collega's altijd enorm openstaan om je verder te helpen.” Vertelt Rembert. Hij werkt als Innovatie Lead en is verantwoordelijk voor het Innovatieplatform waar hij en zijn team werken.
Wat is innovatie?
Maar wat betekent innovatie voor NS dan precies? “Waarde toevoegen met iets nieuws. Of dat nou iets nieuws is voor jouw afdeling, voor NS, voor de branche, voor Nederland of voor de wereld. Dat maakt mij eigenlijk niet zo heel veel uit.’’
Innovatie is ook belangrijk om jezelf voor te bereiden op de toekomst “We kijken naar waar innovatie eigenlijk allemaal nodig is om ervoor te zorgen dat NS klaar is of klaar blijft voor de toekomst.” Iets wat als organisatie heel belangrijk is. Neem bijvoorbeeld de coronacrisis, Rembert vertelt: "de coronaperiode hadden we ook nooit voorzien. We hadden nooit gedacht dat NS nu in zwaar weer zou zitten vanwege een wereldwijde pandemie. Daarom is het nodig om voorbereid te zijn op ontwikkelingen en trends van buitenaf.”
Het innovatielab
“We focussen ons als Innovatieplatform organisatiebreed op drie dingen. Ten eerste: Inspiratie, wat is innovatie? Wat kan je ermee? Waarom is het zo moeilijk? Hoe kan je makkelijk beginnen? Het tweede wat we doen, is het faciliteren van innovatietrajecten. Regelmatig komen collega's bij ons binnen met een idee, probleem of uitdaging. Wij kijken of dit een innovatietraject is en faciliteren dat dan. Het laatste onderdeel dat we doen is een stukje advies over hoe een afdeling innovatie kan waarborgen in de eigen werkprocessen.”
Bij het Innovatieplatform wordt er dus gekeken naar hoe er met iets nieuws waarde toegevoegd kan worden aan NS. “Op dit moment gaan we een traject starten dat gaat over een idee met betrekking tot kleuren en lijnnummers, wat we eigenlijk al kennen vanuit het metrostelsel, de tram en de bussen. Die werken met kleuren en lijnnummers. Onze dienstregeling kent dat nog niet. Hoewel het verleidelijk is om direct naar de oplossing te gaan, proberen we eerst goed het probleem te valideren wat dit idee kan oplossen en voor wie, de doelgroep. Want we weten nog veel meer niet, dan wel. Innovatie draait in het begin vooral om onzekerheden, grijze gebieden, fuzzy front-ends en risico’s. De kunst is om daar veel over te leren door te experimenteren.”
Met AR brillen de trein op afstand repareren
Een ander mooi voorbeeld waar het Innovatieplatform aan heeft gewerkt, is de inzet van augmented reality brillen voor de reparaties van NS R-Net Flirt treinen die tussen Gouda en Alphen aan de Rijn rijden. “Wanneer daar wat aan kapot gaat, dan moeten monteurs, die met name in het zuiden van het land werken, helemaal daar naartoe reizen om de herstellingen uit te voeren. Dit kan dan ook op afstand aangestuurd worden. De monteur in Gouda, die eigenlijk geen kennis heeft over die trein, zet zo’n AR-bril op en dan kan de monteur in Eindhoven precies zien wat de monteur in Gouda ziet en doet. De monteur in Eindhoven kan dan aanwijzen van: ‘hé, je moet deze schakelaar omzetten of je moet dat draadje hebben.’ Het scheelt enorm veel tijd en reistijd om op deze manier een herstelling uit te voeren.”
De sfeer bij het innovatielab vindt Rembert heel aangenaam. “Het is een heel hecht team, we zijn heel open. Ook zijn we best wel kritisch naar elkaar, want we proberen toch altijd wel goed bij elkaar te achterhalen waar dan het probleem zit. Maar het is ook zeker heel gezellig en creatief!”
Over werken bij NS en advies
Het leukste aan innovatie en zijn werk vindt Rembert “de ontdekkingstocht die je aflegt, want er komt vaak iemand binnen met: ‘hé, Ik heb een idee.’ Dat is altijd superleuk, want het zijn altijd leuke ideeën. Maar dan stellen wij ook altijd de vraag: ‘ja, maar welk probleem lost dit idee op?’ Ik vind het dan leuk om kritische vragen te stellen, wat meer te gaan graven en te gaan onderzoeken.”
Het advies dat Rembert heeft aan mensen die willen werken bij NS? “Ik zou zeggen: ga in gesprek met iemand. Ook al sluit een functie misschien niet helemaal aan bij wat je wilt. NS is een minimaatschappij in allerlei opzichten. Ik spreek soms collega's die hier al 15 of 30 jaar werken, maar die dan wel verschillende functies hebben gehad. Zij zijn dan ooit begonnen als conducteur, machinist of IT’er en zitten nu uiteindelijk in een heel ander domein van NS.”
Ben jij op zoek naar een creatieve baan, in een leuk team waar elke dag anders is? Bekijk dan hier onze vacatures!
NS job alert

Jouw droombaan in je mailbox?

Mis nooit meer jouw ideale vacature met onze persoonlijke vacature alerts.